شناسهٔ خبر: 10252 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

صولت مرتضوی:

کرامت انسانی در برخی سكونتگاه‌های غيررسمی مشهد لگدمال می‌شود/ حاشيه مشهد به سه شهرستان تبديل شود

ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شهردار مشهد گفت: بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد بستر بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، ناامنی، طلاق و اعتیاد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدصدولت مرتضوی در دومین نشست از سلسله نشست‌های «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری» که پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۳ مرداد با حضور اکثر اعضا و نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: قرار است در این جلسه در خصوص دو موضوع بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد صحبت شود.

شهردار مشهد با اشاره به ارائه گزارش‌هایی که در این نشست از زبان مسئولان مختلف استان خراسان رضوی درباره وضعیت بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد و سبزوار بیان شد، به قرائت بیت «سرشک از رخم پاک کردن چه سود علاجی بکن از دلم خون نیاید» پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در هر نشستی این گزارش‌ها تکرار و در جلسات مختلف فقط به معرفی وضع موجود پرداخته می‌شود؛ اما اینکه به عمق فاجعه پرداخته شود، مغفول مانده است؛ ولی کار ما شده است «سرشک از رخ پاک کردن».

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی که اینجا قرائت شد، بسیار تکان‌دهنده بود، ادامه داد: وجود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در این مناطق در مشهد، مجملی است که باید از آن حدیث مفصل خواند. خروجی کار به جایی رسیده که اگر زلزله ای بالغ بر ۶ ریشتر در مشهد بیاید، فاجعه‌ای انسانی رخ می‌دهد که هیچ کس را یارای اداره آن نیست.

وي با بیان اینکه بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد بستر بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، ناامنی، طلاق و اعتیاد شده‌اند، تصریح کرد: یکی از پهنه‌های ناکارآمد مشهد اسماعیل‌آباد است که یکی دو هفته پیش با همراهی برخی مدیران قضایی و انتظامی خراسان رضوی از آنجا بازدید کردیم؛ کرامت انسانی در آن منطقه لگدمال می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۴ هزار معتاد کارتن‌خواب در حاشیه مشهد، افزود: همچنین خروجی فاضلاب شهر مشهد به حاشیه این شهر می‌رود که در آن ۱۴ نوع صیفی‌جات و سبزی کاشته می‌شود؛ همه این محصولات در سطح شهر به فروش می‌رسند و مشکلات سلامتی زیادی برای مردم ایجاد کرده‌اند.

مرتضوی با بیان اینکه در مشهد، «حاشیه در حاشیه» ایجاد شده، خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش نرخ اعتیاد و طلاق در این شهر گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که نرخ بیکاری در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲، ۴ تا ۵ درصد افزایش یافته است.

وی بخش قابل توجهی از جمعیت حاشیه مشهد را مهاجران درون استان و افغان‌ها دانست و گفت: همه ما صورت مسأله را می‌دانیم ولی متأسفانه همواره به صورت مسأله می‌پردازیم و کمتر به حل آنها اقدام می‌کنیم.

راهکارهای حل مشکلات سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد از نظر شهردار این شهر

شهردار مشهد سپس به بیان راهکارهای مورد نظر خود در خصوص بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد پرداخت و ادامه داد: در مشهد روستایی داریم که ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد در حالی که در دیگر استان‌های کشور، شهرستانی داریم که تنها ۲۱ هزار نفر جمعیت دارد؛ ولی هیچ کس متولی روستای ۴۰ هزار نفره حاشیه مشهد نیست. سال گذشته اعضای شورای این روستا از شورای شهر مشهد درخواست کمک کرده بودند تا امور جاری روستا را اداره کنند و ما در شهرداری مشهد ۱۰۰ میلیون تومان برای این منظور به آنها دادیم.

وی با تأکید بر اینکه باید حاشیه مشهد مانند اهواز به دو تا سه شهرستان تبدیل شود، گفت: این در حالی است که مدام مناطق حاشیه‌ای مشهد به این شهر ملحق می‌شوند؛ البته این مشکلات منحصر به یکی دو سال اخیر نیست؛ بلکه به سال‌ها قبل برمی‌گردد.

برگزیده شورای اسلامی شهر مشهد برای مدیریت امور شهری در ادامه به موضوع تأمین مالی اجرای پروژه‌های بهسازی شهری سکونتگاه‌های غیر رسمی این شهر اشاره و خاطرنشان کرد: دولت با مشکل مالی مواجه است و به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در سفری که به مشهد داشت گفتم نمی‌شود با این منابع موجود مدیریت کرد؛ بنابراین ما در شهرداری مشهد نه تنها کمک بلاعوض نمی‌خواهیم، بلکه حتی تسهیلات ارزان‌قیمت هم نمی‌خواهیم؛ لااقل کاری کنید با نرخ بانکی مصوب به شهرداری مشهد تسهیلات بدهند.

وی با یادآوری مبحث مدیریت یکپارچه شهری، تأکید کرد: الآن با این وضع قادر به اداره شهر نیستیم؛ پیش‌بینی ما این است که اگر به این سبک پیش برویم در آینده نه چندان دور جمعیت حاشیه‌ای به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد. بايد بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی (ع) را با کمک وزارت راه و شهرسازی ساماندهی کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه ما وارث هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی در خصوص بازسازی بافت فرسوده مشهد هستیم، بیان کرد: این مبلغ در اثر انتشار اوراق مشارکتی است که در دوره گذشته شهرداری مشهد فروخته شد و بازپس‌دهی اصل و سود آن وبال گردن شهرداری مشهد شده است.

شهردار مشهد اظهار امیدواری کرد: مجددا سال آینده دور هم جمع نشویم و بگوییم جمعیت حاشیه‌ای مشهد پارسال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود؛ اما امسال به ۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر رسیده است./

نظر شما