شناسهٔ خبر: 102521 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت هفته حمل ونقل ، رانندگان و راهداری :

از راهداران نمونه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و خیرین این حوزه تجلیل شد

تجلیل از راهداران به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری، آیین تجلیل از راهداران نمونه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و خیرین این حوزه با حضور جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان) ، به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری، آیین تجلیل از راهداران نمونه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و خیرین این حوزه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مختار موسوی خرم امام جمعه لار، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، محمدامین کریم زاده مدیرکل آزمایشگاه مکانیک خاک استان فارس، سرهنگ حمدالله هوشمندی فرمانده قرارگاه پلیس راه جنوب فارس، نوازاله شریفی شهردار لار، زینل قنبری رئیس شورای شهر لار، ابراهیمی دادستان لارستان، روان بین رئیس دادگستری لارستان، نيروهاى نظامى و انتظامى و جمعی از خیرین منطقه، مدیران و مسئولان اداره کل راه و شهرسازی لارستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تبریک هفته حمل و نقل و راهداری اظهار داشت: کار راهداری کار سختی است، اگر بخواهیم شرایط سختی کار را در نظر بگیریم، نوع کار راهداری بعد از كار معدن چیان است؛ زمان بارش برف، ریزش کوه، شب ها، ایام تعطیلات و عید نوروز که همه برای خودشان برنامه سفر می چینند و همچنین در تابستان و گرمای هوا که همه زیر کولر استراحت می کنند نیروهای راهداری در سخت ترین شرایط کار می كنند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: وسعت حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان که وظیفه راهداری را نیز بر عهده دارد تقریبا از ١٦ استان کشور بزرگ تر است، حدود ٣ هزار و ٧٠٠ کیلومتر راه، وظیفه راهداری آن هم بر عهده ماست.

شبانی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین وظایف راهداری، ایجاد ترافیک روان و ایمن است، در حوزه ایمنی و نگهداری راه حدود ١٦٠ دستگاه داریم که وظایف راهداری را به کمک این ها انجام می دهیم و نزدیک به ٣٠٠ نیرو نیز در این حوزه کار می کنند.

وی افزود: برای رسیدن به راهداری مطلوب و ارائه خدمات مناسب به اعتبار زیادی نیاز است، حداقل ١٥٠٠ میلیارد تومان در شرایط کنونی اعتبار نیاز است، به غیر از بحث راه سازی و ارتقای راه ها که این موضوع هم یکی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه میزان اعتبارات محدود است گفت: تلاش کرده ایم به اعتباراتی که فقط از طرف سازمان برنامه و بودجه به طور سالیانه برای هر منطقه با توجه به وسعت، جمعیت و سایر مسائل اختصاص داده می شود اکتفا نکنیم؛ در این یک سال تلاش کرده ایم فقط برای محور لار-جهرم-بندرعباس ٢٠٠ میلیارد از محل ماده ٥٦ تا الآن با بانک تفاهم نامه ببندیم، یکی از کارهایی که باید در بحث ماده ٥٦ انجام دهیم این است که ابتدا موافقت استان و وزارت راه گرفته شود، پس از آن از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور موافقت اصولی گرفته شود و سپس به بانک برسیم.

شبانی افزود: خوشبختانه همه این مراحل در یک سال گذشته انجام شده است و به موضوع ضمانت رسیده ایم که ضمانت را هم از طرف سازمان برنامه و بودجه به بانک گرفته ایم و در مرحله انعقاد قرارداد با بانک و اخذ تسهیلات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مزیتی که این اعتبارات دارد این است که از اعتبارات سر جمع استان و اداره کل کسر نمی شود، بلکه از سرجمع اعتبارات وزارت راه کسر می شود؛ ١٠٠ میلیارد هم از محل سفر رئیس جمهور برای محور لار-جهرم-بندرعباس منظور شده است. این در حالی است که کل اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی در سال ٩٨، ١٠٠ میلیارد بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: تفاهم نامه ای به صورت مشارکتی برای آزادراه لامرد-پارسیان بسته شده است که دسترسی استان فارس به آب های خلیج فارس را تسهیل می کند، برای این آزادراه، اداره کل راه و شهرسازی لارستان فقط ٣٠ درصد از آن را هزینه می کند و از ٧٠ درصد باقی مانده، ٢٥ درصد پیمانکار آنجا یعنی قرارگاه خاتم الانبیا و ٤٥ درصد هم سازمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا ایمیدرو هزینه آن را متقبل شده است؛ در کل، این پروژه به بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وى افزود: نزدیک به ٣٠٠ میلیارد تومان به صورت ماده ٥٦ به بانک های تجارت، صادرات و ملت و یک کنسرسیوم برای محور لامرد به خنج رسانده ایم که در مراحل پایانی قرار دارد. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان هم ماده از محل ماده ۵۶ برای محور محور لار- لامرد (تونل شهدای خلیج فارس) موافقت اصولی دریافت شده و برای موافقت بانک در حال پیگیری هستیم

شبانی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور، ٤٠ میلیارد اعتبار برای محور لار-بستک مصوب شده است که به زودی شاهد ارتقای این مسیر و بهره برداری از ١٠ کیلومتر اول تا پایان سال مالی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در محور جهرم -لار -بندرعباس برنامه ما این است که تا پایان سال مالی حداقل ٥٠ کیلومتر از این محور به بهره برداری برسد و زیر بار ترافیک برود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به همراهی خیرین اظهار داشت: در حوزه خیرین، ٢٠٠ کیلومتر راه داریم که شامل محور خنج به سمت کاریان به طول ٤٠ کیلومتر، اوز به سمت هیرم به طول ٤٠ کیلومتر، ٢٨ کیلومتر محور کهنه به سمت شرفویه، حدود ١٠ کیلومتر از گردنه دیگ اشکن تا کاریان و کاریان به سمت هرم و ٤٠ کیلومتر از محورهای عمادشهر و سه راهی زروان می شود.

حسن شبانی افزود: برای این محورها، ٥٠ درصد خیرین و ٥٠ درصد هم وزارت راه تعهد کرده اند و حداقل اعتباری که در اینجا هزینه خواهد شد حدود ٦٠٠ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به مهم ترین علل تصادفات در جاده ها و ضرورت  تاكيد بر فرهنگ سازى در رانندگى گفت: سه عاملِ خطای انسانی، اشکالات خودروها و زیرساخت ها در بروز تصادفات موثر است؛ بنابر تحقیقات صورت گرفته، بیش از ٥٠ درصد از تصادفات به دلیل خطای انسانی بوده است؛ بدین ترتیب، اگر تمام جاده ها را به بزرگراه و آزادراه تبدیل کنیم، اما قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت نشود این اتفاقات و حوادث ناگوار را همچنان خواهیم داشت.

وی در پایان از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، مسئولان دستگاه قضایی، نهادهای امنیتی، نظارتی، مسئولین استانی و کشوری بویژه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاونین ایشان، فرمانداران شهرستان های حوزه استحفاظی، بخشداران و سایر دستگاههای اجرایی حوزه کاری این اداره کل، اصحاب رسانه، پیمانکاران راهداری و راهسازی، مشاوران، آزمایشگاه مکانیک خاک، پلیس راه و خیرین و پرسنل خدوم اداره کل راه و شهرسازی لارستان تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید مختار موسوی خرم امام جمعه لار اظهار داشت: کاری که با ایمان به خدا انجام شود ارزشمند است و در روز قیامت برای انسان دستگیری خواهد داشت؛ در واقع، ایمان به خداوند است که انسان را به سوی انجام کارهای خیر می برد.

وی با تجلیل از اقدامات خیرخواهانه نیک اندیشان گفت: چیزی که باعث می شود یک خَیِر حتی در موضوع راه سازی و این بُعد از نیازهای اجتماعی ورود کند جز ایمان مسئله دیگری نیست.

امام جمعه لار تصریح کرد: هر چه سطح ایمان مان بالاتر باشد مصونیت سازی برای ما نیز بیشتر است، مهم نیست در چه پست و مقامی قرار داریم مهم این است که صفت ایمان را در وجودمان ایجاد کرده باشیم؛ اگر این صفت در ما ایجاد شده باشد هم برای خودمان مفید است و هم برای اجتماع مفید هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی خرم افزود: هر چه در محیط های کاری خودمان بحث معنویت، اخلاق و ایمان را تقویت کنیم بزرگ ترین سرمایه گذاری هاست؛ در واقع، کار فرهنگی بزرگ ترین سرمایه گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: خدمتگزاری به مردم بزرگ ترین صفت و ویژگی است، لزوما پشت میز نشین بودن ارزش و فضیلت نیست، مهم این است که نیت خدمت به مردم داشته باشیم

علی خجسته معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی لارستان در مراسم تجلیل از راهداران نمونه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و خیرین این حوزه اظهار داشت: سعی کرده ایم با هماهنگی دستگاه های اجرایی حضور موثری در راه ها داشته باشیم و خدمت مناسبی به مردم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: هر شب ادارات ما حدود سه تا چهار ساعت گشت های موثر و مستمر راهداری دارند و با عنایت فرماندهی قرارگاه پلیس راه و همکاران شان یک گشت مستمر هم طراحی شده و در خدمت آن ها هستیم که هم موارد را ارزیابی می کنند و هم در رفع مشکلات راه کمک می کنند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به افزایش قیمت قیر گفت: در سالی که گذشت قیمت قیر از تنی حدود ٢ و نیم میلیون تومان در سال گذشته به حدود ١٠ میلیون تومان در تن در سال جاری رسیده است، این در حالی است که اعتبار ما پنج برابر نشده است و با وجود اینکه قسمت اصلی تشکیل دهنده یک لایه آسفالت، قیر است، اما با این وجود این مشکل مانع انجام پروژه ها نشد.

خجسته با اشاره به بازسازی ناوگان راهداری گفت: یکی از مشکلات ما در این حوزه این است که تعداد ماشین آلات نسبت به طول راه ها و فضای استانداردِ در نظر گرفته شده بسیار کم است، ولی با همین امکانات همکاران مان سطح سرویس را در سطح مناسبی نگه داشته اند و در تلاش هستیم که برای امسال حداقل هشت ماشین سنگین را بازسازی کنیم، دو ماشین جدید هم در سال گذشته خریداری شد که یک بیل مکانیکی و یک لودر بود که به ناوگان مان اضافه شد.

وی با اشاره به ممیزی ایمنی و برداشتن مشکلات راه ها و تشکیل کارگروه ها اظهار داشت: نقاط در حال شناسایی شدن هستند و علاوه بر این، امسال برنامه داریم که اقدامات موثر و کوتاه مدتی برای آسفالت سازی نقاطی که مستعد تصادف و پر تصادف هستند انجام دهیم.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی لارستان در مورد علل تصادفات گفت: نسبتی که همکاران مان در حوزه راه در تصادفات دخیل بوده و محکومیت داشته اند، کمتر از سه درصد در کل تصادفات است.

وی افزود: میانگین فوتی کشور برای هر هزار کیلومتر راه، حدود ٦٠ نفر است یعنی در هر هزار کیلومتر راه های کشور در حال حاضر حدود ٦٠ نفر فوتی داریم؛ خوشبختانه در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و قرارگاه پلیس راه جنوب این تعداد زیر ٢٠ نفر است، یعنی نسبت فوتی هایی که در تصادفات اتفاق می افتد نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی دارد، اما این موضوع مانع نمی شود که همکاران مان از ایمن سازی راه ها غافل شوند، چون گاهی اوقات علت واسط به عنوان نمونه به دلیل نبود یک تابلو راننده را به اشتباه بیندازد.

ايشان تصریح کرد: انتظار داریم که همکاران مان راه ها را رصد کنند، نباید نبود یک تابلو یا نقص ایمنی در راه را نادیده بگیریم و سهل انگاری کنیم.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی لارستان خاطرنشان کرد: طرح های راه های روستایی ابرار در دستور کار اداره کل قرار دارد، طرح های ابرار معمولا راه های به سمت نقاط دورافتاده حوزه است که در اواخر این پروژه ها قرار داریم و به زودی طرح هایی که برای مان تعریف شده است عملیاتی می شود و به اتمام می رسانیم.

خجسته تصریح کرد: شاهد سرقت علائم و ترانس های برق هستیم که ممکن است علاوه بر هزینه های مالی ای که برای ما دارد هزینه های جانی برای همشهریان و هم وطنان مان نیز داشته باشد، بنابراین خواهش می کنیم هر طور شده مسئولان امر در این زمینه به ما کمک کنند.

وی با بيان اینکه همکاران مان در انجام وظایف شان سربلند هستند گفت: گشت های راهداری ما یکی از منظم ترین گشت های راهداری کشور است و به صورت مرتب رصد می شوند، دریافتی رفاهی آن ها کمتر از ٤٠ درصد نسبت به استان های همجوار و اداراتی است که راهداری در آنجا تشکیل شده است.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی لارستان خاطرنشان کرد: در سال های ٩٨ و ٩٩ علی رغم اینکه ١٥١ میلیارد جمع هزینه های راهداری بوده است، اما امسال با برنامه ای که ریخته شده است حدود ٢٤٥ میلیارد در بحث راهداری هزینه کرده ایم که تا پایان سال مالی جاری هزینه می شود و چیزی حدود ٧٠، ٨٠ درصد افزایش میزان اعتباری که باید در راهداری هزینه شود داشته ایم، البته هنوز تخصیص آن نیامده است، اما ما برنامه ریزی های مان را انجام داده ایم و امیدواریم که این موضوع محقق شود.

سرهنگ حمدالله هوشمندی فرمانده قرارگاه پلیس راه جنوب فارس نیز که از دیگر سخنرانان این مراسم بود  اظهار داشت : برای پیشرفت و آبادانی کشور و توسعه حمل و نقل به بستری مناسب که همان راه است نیاز داریم و همه متولیان حمل و نقل باید به سمت ایجاد بستری مناسب و شبکه راه های خوب بروند.

وی تصریح کرد: در مورد محورهای مواصلاتی جنوب استان فارس، نزدیک به پنج هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی هشت شهرستان جنوبی استان را پلیس راه جنوب پوشش ترافیکی می دهد و از این میزان راه فقط شش درصد که شامل تقریبا ٢٧٠ کیلومتر در مبادی ورودی شهرها و شهرستان ها می شود به صورت بزرگراه هستند و بقیه جاده ها به صورت دو طرفه و کم عرض هستند که سهم ما از جاده های بزرگراه و ایمن سهم محدود و ناچیزی است و سایر جاده ها یعنی ٩٤ درصد باقیمانده به صورت دوطرفه و کم عرض هستند و وسایل نقلیه با فاصله عرضی بسیار کم از مقابل و مجاور همدیگر عبور می کنند؛ بنابراین، هر گونه تجاوز و انحراف به چپ از خط آکسِ محورها حتی به صورت جزئی می تواند منجر به حوادث خونین و دلخراش رانندگی شود.

فرمانده قرارگاه پلیس راه جنوب فارس خاطرنشان کرد: در تجزیه و تحلیلی که از تصادفات در جنوب استان فارس داشتیم تقریبا عامل ٧٠ درصد از تصادفات منجر به فوت در هشت شهرستان جنوبی، تجاوز و انحراف به چپ وسایل نقلیه در جاده ها بوده است که این موضوع به ما هشدار می دهد که جاده های امروزی و وضعیت امروزمان در جنوب استان فارس گنجایش و ظرفیت این حجم از تردد و ترافیک را ندارد و ما باید به سمتی برویم که جاده های مان را به بزرگراه تبدیل کنیم.

سرهنگ هوشمندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سهم ما از تجهیزات الکترونیک و هوشمندِ ثبت و ضبط تخلفات رانندگی در جنوب استان فارس، به ازای هر ١٢٠ کیلومتر یک سامانه هوشمند است و علی رغم تمام پیگیری های صورت گرفته، وضعیت خوبی در بحث استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمندِ ثبت و ضبط تخلفات رانندگی نداریم و جانمایی های زیادی نه تنها در شهرستان لارستان بلکه در کل شهرستان های جنوبی استان صورت نگرفته است.

وی افزود: در حال حاضر، فقط ٤٤، ٤٥ دستگاه دوربین در محورها نصب شده که سهم کم و ناچیزی است و لازم است که همه مسئولان به ویژه مسئولان قضایی و سایر مسئولان در این حوزه کمک کنند تا بتوانیم محورها را به تجهیزات الکترونیک و هوشمندِ ثبت و ضبط تخلفات رانندگی تجهیز کنیم.

فرمانده قرارگاه پلیس راه جنوب فارس تصریح کرد: با تمام کمبودها و نقایصی که شاید در زمینه حمل و نقل و راهداری و پلیس وجود داشته باشد من و همه همکارانم در نیروی انتظامی و همه راهداران عزیز که به صورت شبانه روزی در راه ها حضور دارند از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم و نخواهیم کرد و باید تلاش کنیم تا بتوانیم در کاهش تصادفات و پیشگیری از حوادث نقش برجسته ای داشته باشیم.

در پایان این مراسم از راهداران نمونه ادارات شهرستانی حوزه استحفاظی این اداره کل و خیران راهساز به پاس خدمات ارزنده آنان تجلیل شد.