شناسهٔ خبر: 102658 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان مدیریت بحران تاکید کرد:

لزوم مستندسازی و بررسی تبعات روانی و اجتماعی بلایای طبیعی

برگزاری همایش پیامدهای اجتماعی زلزله رییس سازمان مدیریت بحران بر لزوم مستندسازی و بررسی تبعات روانی و اجتماعی بلایای طبیعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله، با بیان اینکه آنچه در بم اتفاق افتاد قابل تحمل نبود و نیست، گفت: زیبنده نیست که یک شهر در مقابل یک زلزله با بزرگی۶.۶ ویران شده و قریب به ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: پس از این زلزله، مقام معظم رهبری سه نوبت به صورت سرزده از روند مواجهه با بحران و بازسازی شهر بازدید کردند که این سفرها منجر به  سیاست‌های ابلاغی در حوزه مدیریت بحران شد و نقطه عطفی در نظام مقابله با حوادث طبیعی در کشور به وجود آورد.

نجار افزود: روح این سیاست‌ها در سه موضوع خلاصه می‌شود که اولین آن مدیریت واحد و منسجم در حوادث است. قانون دائمی مدیریت بحران نیز بر همین اساس نوشته شده، اما متاسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه نکته دوم پیشگیری است، گفت: اقداماتی در این رابطه انجام شده اما با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور مطلوب نیست. نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها در این رابطه مسئولیت سنگینی دارند و باید از استحکام ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، اطمینان حاصل کنند. 

وی ادامه داد: موضوع سوم استفاده از تمام ظرفیت کشور، حتی نیروهای مسلح برای مدیریت بحران است. مقام معظم رهبری در این رابطه اذن دادند و دولت و ستاد دکل نیروهای مسلح در حال تدوین نقش نیروهای مسلح در مدیریت بحران هستند. همه ارگان‌ها و ستادها در همه مراحل حوادث مختلف، از پیشگیری تا مدیریت بحران مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند. 

نجار با بیان اینکه باید از حادثه بم عبرت بگیریم، گفت: ساخت و سازها باید درست و اصولی انجام شود. متاسفانه درس آموخته‌های این حادثه خیلی مکتوب نشده است. 

وی ادامه داد: آثار روانی این حادثه هنوز به درستی مشخص نیست. این موارد باید مکتوب و مستند شود تا در حوادث بعدی بتوان از این تجربیات بهره برد.