شناسهٔ خبر: 102659 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

پایش و بروز رسانی مقررات ملی ساختمان به طور مستمر انجام می شود

برگزاری همایش پیامدهای اجتماعی زلزله مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تاکید بر این موضوع که کمیت و کیفیت سازه ساختمان ها ارتباط مستقیم با پیامد های اجتماعی زلزله دارد، گفت: پایش و بروز رسانی مقررات ملی ساختمان برای کاهش مخاطرات و ارائه راهکارهای روز آمد به طور مستمر انجام میشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی، حامد مانی فر، مدیر کل دفتر مقررات  ملی  و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در همایش پیامد های اجتماعی زلزله  در بم با اشاره به اینکه پیوندی که پیامد های اجتماعی زلزله  با حوزه ساخت و ساز و ساختمان دارد پیوندی ناگسستنی است، اظهار داشت: اساسا پیامدهای اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که ساختمان ها پایداری لازم را نداشته باشند.

وی ادامه داد: ما مهندسان و آنهایی که در این خصوص سیاست گذار هستند و همچنین دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز در این رابطه هر کدام به سهم خود وظیفه ای داریم. البته در خصوص پیامدهای اجتماعی که به جهت کمیت و کیفیت در حوزه ساخت رخ می‌دهد نیز هر کدام مسئولیتی داریم، اگر تولیدات ساختمانی ما با کیفیت باشد، اساسا کمترین پیامد اجتماعی بعد از وقوع زلزله را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود: موضوع مهندسی با پیامدهای اجتماعی زلزله در هم آمیخته است و  این در هم آمیختگی  وظایف، مسئولیت های حرفه ای و اخلاق حرفه ای مان را در زمان انجام وظیفه به ما گوشزد می‌کند.

مانی فر خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از ۱۷۰۰ نفر از مهندسان که می‌خواهند ارتقا پایه یا پروانه اشتغال بگیرند در این همایش به صورت حضوری و غیر حضوری از نقاط مختلف کشور حضور دارند، این را از دوستان می‌خواهیم که در همه لحظات حضورشان این پیوند ناگسستنی را در ذهن خود تکرار و یادآوری کنند.

وی افزود: مهر مهندسی ابزاری نیست که از آن استفاده کنیم تا مجالی برای کسب درآمدمان باشد یا اینکه احیانا بخواهیم از آن برای رفع تکلیف و مسئولیت استفاده کنیم، ما به تخصص مهندسی نیاز داریم نه مهر مهندسی و همه باید از این نوع تفکر دوری کنند که به نوعی نجات بخش و اثر گذار در حوزه خدمتی است که به جامعه انجام می دهیم.

مدیر کل دفتر مقررات  ملی  و کنترل ساختمان  افزود:مجموعه ما  از ابتدا تلاش داشته تا در مسیر ارتقاء کیفیت ساخت و ساز از طریق بروزرسانی مقررات ملی ساختمان و نحوه پایش اجرای اقدامات خود را مجدانه پیگیری و محقق کند. البته در این مسیر درس هایی که از رخدادهای طبیعی گرفتیم به نوعی کمک کننده در حوزه بروزرسانی دانش های  مورد نیاز بوده است.

وی بیان کرد:آیین نامه ۲۸۰۰  از دهه ۴۰شروع شده است. از زمانی که زلزله بوئین زهرا رخ داد که جمع کثیری از هم وطنانمان را از دست دادیم، مقررات ساختمان بعد از آن  با تغییراتی روبرو بوده و همچنان در حال بروزرسانی است. به هر ترتیب مقررات ملی ساختمان به وجود آمد که هم اکنون ۲۲مبحث دارد  که بخش هایی از آن آماده چاپ است.

مانی فر گفت: زلزله کرمانشاه و سی سخت طی سال های اخیر رخ داده است که تجربیات بالایی را از این موارد کسب کردیم. این زلزله ها تفاوت بالایی با زلزله بم داشت و شاهد این بودیم که مقاومتی که ساختمان ها از خودشان نشان دادند، مطلوب تر شده و در شرایط وقوع زلزله پایدارتر  بودند. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که دانش مهندسی در این حوزه اقدامات مناسبی را انجام داده  و اسکلت اصلی ساختمان استوار بود اما در حوزه دیواره های پیرامونی ساختمان مشکلاتی بروز کرد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد:بعد از رخ دادن زلزله کرمانشاه همکاران موضوعات را بررسی و به این نتیجه رسیدند که باید پیوستی برای آیین نامه ۲۸۰۰ تحت عنوان پیوست ۶ تهیه شود که کار خود را با هدف طراحی و اجرایی اجزای ساختمان مورد توجه قرار داده است. بعد از مصوب شدن ابلاغ آن انجام شد و در دستور کار قرار گرفته است که البته بعد از ابلاغ پایش مستمر  این پیوست را در دستور کار قرار دادیم. در همین زمینه به این نتیجه رسیدیم برخی موارد مورد نیاز این مهم کمبود نقشه های اجرایی است برای اینکه مهندسان بتوانند از آن بهره مند شوند.

مانی فر افزود:اقدام بعدی که انجام دادیم تهیه نقشه های تیپ و راهنمایی است که مهندسان از آن بهره مند شده و مورد استفاده قرار دهند. بعد از پایش ها، مسئولیت مهندسان در بخش های مختلف در حوزه اجرای غیرسازه ای طی بخش نامه ای به آنها ابلاغ شد. در زلزله سی سخت دیوارهای محیطی تخریب شده بود که امداد رسانی را با خلل روبرو می‌کرد و تلاش شد تا طراحی این دیوار ها نیز در زمره اموراتی که مهندسان پیگیری می‌کنند قرار گرفته تا به هنگام زلزله کمترین آسیب را شاهد باشیم.

وی با اشاره به حرکت مطلوب مجموعه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در حوزه محصولات روزآمد بیان کرد:طراحی راهنمای اجرای جداکننده های لرزه ای در دستور کار قرار گرفت که نهایی شده و کتابش آماده است و برای اولین بار مهندسان می توانند از این راهنمای گسترده استفاده کنند. البته اقدامات دیگری که انجام شده در حوزه محاسبات و رفع مغایرت ها در خصوص مقررات بوده که در این رابطه نیز کتاب راهنمایی به نتیجه رسیده است.