شناسهٔ خبر: 102673 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کابینه دولت سیزدهم

قرارداد اتصال راه‌آهن شلمچه-بصره امضا شد/آغاز مطالعه و عملیات اجرایی خط آهن در یک ماه آتی/پرواز ایران و عراق ۲ برابر می‌شود

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رییس‌جمهوری عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امشب ۵ دیماه در شبکه یک سیما جزئیاتی از سفر خود به عراق را که با هدف طرح اتصال راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره انجام شد، تشریح کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم از مذاکرات خود با وزیر حمل ونقل عراق از صبح امروز در خصوص امضای توافقنانه خبر داد و در مورداهمیت این توافق بین دو کشور، گفت:  تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به  اینکه با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقات داشت، افزود: با مذاکراتی که انجام گرفت، این توافقنامه حدود ۲ ساعت پیش امضاء شد.

قاسمی در بیان ویژگی‌های مثبت این توافقنامه توضیح داد: طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد  و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

تشکیل شرکت مشترک ایران و عراق برای آغاز اتصال خط آهن شلمچه-بصره در ۲ ماه آتی

وی خاطرنشان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.

آغاز مطالعات و اجرای طرح اتصال خط آهن شلمچه-بصره در یک ماه آینده

قاسمی تصریح کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات دیدار خود با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: امروز جلسه خوبی با نخست وزیر عراق داشتیم و عملاً حمایت آن مقام کشور عراق منجر به امضای این توافق‌نامه شد.

حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق تقویت می‌شود

وی افزود:در این دیدار همچنین در خصوص روابط و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث‌های مختلفی انجام شد. عراق امروز در یک شرایط بازسازی است و بنا شد شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق حضور بیشتری داشته باشند.

پرواز ایران و عراق به ۲ برابر ارتقا می‌یابد

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر مذاکرات خود با رییس‌جمهوری عراق  در خصوص جزئیات این مذاکره اعلام کرد: در دیدار با رییس‌جمهوری عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف دارییم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دوبرابر کرده و به حدود ۲۰۰ پروار برسانیم.

قاسمی ادامه داد: ما در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده ای بین دو کشور و  موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد.