شناسهٔ خبر: 10269 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

آخرین وضعیت اتصال خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه / دلایل تاخیر در زمان سیر برخی قطارها

پایانه ریلی غلات در بندرشهید رجایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از افتتاح مسیر ریلی خواف هرات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مسیر ریلی به لحاظ انتقال تولیدات معادن افغانستان به خلیج فارس اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ احمد خدایی امروز در برنامه تلویزیونی صبح با خبر درباره تأخیر در زمان سیر برخی قطارها گفت: اقداماتی برای حل این مسئله انجام گرفت اما نیازمند تغییرات اساسی است برخی خطوط همچون مسیر اهواز ریل‌ها قدیمی هستند که سرعت سیر قطار به زیر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما ریل خط تهران-مشهد تعویض شد بنابراین سرعت قطار در مقاطعی از این خط ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌شود.

وی افزود: یک علت تأخیر دیگر قطارهای مسافری آن است که سرعت آنها با قطارهای باری متفاوت است و قطارهای باری با سرعت کمتر سیر می‌کنند از این رو وقتی دو قطار با سرعت متفاوت به هم می‌رسند این مشکل موجب تأخیر می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: خدمات شرکت راه‌آهن تلفیقی از جابه‌جایی بار و مسافر است در بعضی مسیرها جنبه مسافری پررنگ است و در برخی دیگر انتقال بار بیشتر انجام می‌شود بنابراین نمی‌توان سرعت سیر قطار در خطوط مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد چون هر کدام ویژگی خاص خود را به لحاظ جابه‌جایی بار و مسافر دارند مثلا خط ریلی تهران-مشهد بیشتر مسافری است اما تهران-اصفهان جنبه باری پررنگ است.

وی با اشاره به ترافیک پرحجم در اکثر خطوط ریلی ادامه داد:‌ با مشکل ظرفیت ترافیکی مواجه هستیم که نیاز به افزایش ظرفیت است.

وی درباره کیفیت غذاهای قطارهای مسافری ادامه داد: واگن‌های قطارها متعلق به شرکت‌های خصوصی هستند آنها براساس دستورالعمل خدمات می‌دهند بنابراین این موضوع به نوع خدماتی که در بلیت مسافران درج می‌شود بستگی دارد.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی درباره اتصال خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه یادآور شد: هم اکنون خطوط ریلی ایران جز عراق و افغانستان به سایر کشورهای همسایه متصل است. البته احداث مسیر ریلی خواف-هرات پیشرفت فیزیکی خوبی دارد که به زودی افتتاح می‌شود. این مسیر ریلی به لحاظ انتقال تولیدات معادن افغانستان به خلیج فارس اهمیت دارد. یک خط ریلی هم از شلمچه به بصره در حال احداث است که به لحاظ جابه‌جایی مسافری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی درآمد ترانزیت را با ارزش افزوده بالا خواند و گفت: حجم درآمد ترانزیت ریلی هم اکنون قابل توجه نیست اما سرعت رشد بالایی دارد و پیش‌بینی می‌شود که این سرعت رشد تداوم یابد. البته برای رشد ترانزیت ریلی ارتباط بین دولت‌ها در موضوعات گمرکی نیز موثر است. درباره اخذ تعرفه مشترک نیز رایزنی‌هایی شد و به تفاهماتی نیز دست یافتیم. ضمن آنکه ایران در نرخ تعرفه تخفیفات ویژه‌ای ارائه کرد که باعث شد حجم بار زیادی به حوزه ریلی منتقل شود.

خدایی درباره خدمات شرکت راه‌آهن به حمل‌ونقل حومه‌ای اظهار کرد: ادغام دو وزارتخانه مسکن و راه و ترابری فرصتی را فراهم آورد که به موضوع قطار حومه‌ای پرداخته شود هم اکنون قطارهای حومه‌ای در مسیر تهران-کرج-هشتگرد٬ تهران-قم٬ تهران-پرند و تهران-شیوا-ورامین سیر و حرکت دارند. هم‌اکنون شهرهای تبریز٬ مشهد٬ اصفهان و اهواز نیز چنین خدماتی را دارند که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است./

نظر شما