شناسهٔ خبر: 10270 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سامانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

رایزنی مستمر شرکت‌های خارجی برای ورود به صنعت هوانوردی ایران/ اجرایی‌شدن مذاکرات حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارد

پرواز عبوري - هواپيما - پرواز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به رایزنی مستمر شرکت‌های خارجی برای ورود به صنعت هوانوردی ایران تاکید کرد: چشم‌انداز روانی مذاکرات مثبت بوده اما اجرایی شدن آن حداقل نیازمند ۶ ماه زمان است.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توافق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت: هنوز اتفاق خاصی در صنعت هوانوردی کشور رخ نداده است و نباید از هم ‌اکنون برای تحول در صنعت انتظار داشت. ضمن اینکه چشم‌انداز روانی مذاکرات مثبت بوده اما اجرایی شدن آن حداقل نیازمند ۶ ماه زمان است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های فعال در حوزه هوانوردی با امیدواری به آینده در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی هستند، گفت: مذاکرات شرکت‌های فروشنده هواپیما و تامین کننده قطعات با شرکت‌های داخلی شروع شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درپاسخ به این سئوال که پیشنهادات بیشتر از طرف ایرانی بوده یا خارجی؟ گفت: اکثر پیشنهادات از طرف خارجی بوده چراکه صنعت هوانوردی ایران فضای رقابتی را برای آنها ایجاد می‌کند، از این‌رو آنها برای ورود به ایران بیشتر استقبال می‌کنند.

سامانی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی در مدتی که شرایط برای مذاکرات فراهم شده برای ارتباط با ایرلاین‌های ایرانی همواره تلاش کردند تا محصولات خود را عرضه کنند، تاکید کرد: ایران در مذاکرات خود با شرکت‌های هواپیمایی در حوزه‌های مختلف بر اساس منافع ملی عمل می‌کند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که از این شرایط بیشترین بهره برای ما حاصل شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مذاکرات را نقطه عطفی در صنعت هوانوردی عنوان و تاکید کرد: گرچه صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های تحریم محدودیت‌های بسیاری را متحمل شد اما با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی و تامین نیاز‌های خود از بازارها جهانی به طور غیر مستقیم صنعت هوانوردی را فعال نگه داشت به طوری‌که این صنعت زمین گیر نشد و خوشبختانه در این امر موفق بود.

سامانی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است گفت: قیمت تمام شده ایرلاین‌ها بیش از درآمدشان است و دولت باید برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی شرایط استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را فراهم کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پایان اظهار امیدواری کرد: با گذر زمان و اجرایی شدن توافق ایران و ۱+۵ دریچه جدیدی به روی صنعت هوانوردی کشور باز می‌شود./

نظر شما