شناسهٔ خبر: 10288 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

مهندسان به سایر کشورها اعزام شوند/ صنعتی‌سازی ساختمان در دستورکار دولت

سازمان نظام مهندسی ساختمان رئیس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به نیازمندی کشور به اصلاح قوانین نظام مهندسی ساختمان، هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را فرصت مغتنمی برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در ایران و ارایه خدمات مهندسی به سایر کشورها دانست.

سیدمرتضی سیف‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با خلاء‌های قانونی‌های خدمات مهندسی، گفت: در قانون به غیر از موارد طراحی، نظارت و اجرا که جایگاه آنها نیز مشخص است به مواردی مانند تعمیرات، نگه‌داری، بازرسی، سایر خدمات مهندسی اشاره شده است که به نظر می‌رسد نیازمند بازنگری و به‌روز‌شدن است. مقدمات بازنگری و اصلاح قوانین مهندسی آغاز شده و امید است به زودی به سرانجام برسد.

رئیس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشور افزود: اجرای قوانین در بخش‌های تعمیرات، نگه‌داری، بازرسی و سایر خدمات مهندسی تضعیف شده اما در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان قوانینی وجود دارد که به آنها تاکید شده و به صورت آزمایشی نیز عمل می‌شود. با این حال نیازمند عزم جدی تمامی دست‌اندرکاران و مدیران‌ارشد در وزارت راه و شهرسازی و شورای‌مرکزی سازمان نظام مهندسی هستیم تا تمامی قوانین به صورت کامل به اجرا درآیند.

این عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور افزود: اگرچه در بخش‌های طراحی، نظارت و اجرا اشکالاتی وجود دارد که نیازمند بازنگری و تدوین مجدد است اما در این بخش‌ها به نسبت تعمیرات، نگه‌داری، بازرسی و سایر خدمات مهندسی اقدامات اجرایی بهتری انجام گرفته است.  

سیف‌زاده در تشریح برنامه‌های سازمان‌ نظام‌مهندسی ساختمان برای شناسایی و پوشش خدمات‌مهندسی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ هزار مهندس در کشور که تنها ۳۰ درصد از آنها دارای پروانه اشتغال به کار دارند، گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی از جمله اعزام نیروی انسانی کارآمد مهندسی از ایران به سایر کشورها باید به جد مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه در کشور سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود که امکان حضور تمامی مهندسان در پروژه‌ها وجود ندارد به‌همین‌خاطر نیز اعزام نیروی انسانی کارآمد به سایر کشورها برای ارایه خدمات مهندسی می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به نیاز کشورهایی همچون کره‌جنوبی، هندوستان و پاکستان به مهندسان کارآمد، صادرات خدمات فنی مهندسی را به غیر از اعزام نیرو در بهبود وضعیت فعلی موثر دانست و افزود:  فراهم‌کردن زمینه تحقیق برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها و بکارگیری آنها می‌تواند به بهبود کیفیت ساختمان‌ها بینجامد.

رئیس کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی با اشاره به رای‌های صادرشده اخیر که قوانین و ساخت و سازها را متزلزل کرده است، گفت: در هجدهمین اجلاس سازمان های نظام مهندسی که چندی پیش با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، دولت بر صادرات خدمات مهندسی تاکید کرد که از برنامه‌های پیش‌روی سازمان نظام مهندسی نیز عمل به تاکیدات دولت است.

به گفته سیف‌زاده، تحقق برنامه‌های دولت در زمینه مهندسی، انطباق با استانداردهای بین‌المللی، بهره‌برداری از تکنولوژی‌های نوین (صنعتی‌سازی) و ارایه آموزش‌های به‌روز و علمی است، تنها در این صورت است که می‌توان رقابت را در زمینه ارایه خدمات مهندسی ایجاد کرد. همچنین مجوزهایی که به مهندسان ارایه می دهیم باید بین‌المللی باشد. باید به این سمت و سو گام برداریم تا توانمندی نیروهای آموزش دیده مهندسی را به دنیا نشان دهیم.

سیف‌زاده در پایان گفت: انتخابات نظام مهندسی ساختمان که مهرماه سال جاری در ۳۱ استان کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود فرصتی فراهم می‌کند تا با انتخاب نیروهای کارآمد در هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی امکان تحقق صادرات خدمات مهندسی به سایری نقاط دنیا را فراهم کنیم، ایران پتانسیل‌های مناسبی برای ارتباط با دنیا دارد. به عنوان نمونه مردم استان‌های جنوبی که ارتباط خوبی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند و سایر استان‌های مرزی امکان گفتگوهای دوسویه را ایجاد کنند، در اینصورت اشتغال‌زایی به عنوان یکی از برنامه های دولت محقق می‌شود. /

نظر شما