شناسهٔ خبر: 103037 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

۳۲ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی توسط بنیاد مسکن وارد فاز اجرا شد

حمید رضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملکرد بنیاد را در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد.

حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از اقدامات آن بنیاد را در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین سایر طرح‌هایی که توسط بنیاد مسکن در دست اجراست، اعلام کرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن که سالانه احداث ۲۰۰ هزار واحدمسکونی را برعهده بنیاد مسکن نهاده است تاکنون به تعداد ۸۰ هزار واحد زمین تعریف شده است اما در قالب ۵۰ هزار واحد متقاضی به بنیاد مسکن معرفی شده است که متقاضی و زمین آن کاملا مشخص است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن افزود: آنچه از واحدهای مسکونی که  اجرایی شده و وارد مرحله اجرای فوندانسیون شده است شامل ۳۲ هزار واحد است. اراضی ۵۰ هزار واحد تعیین شده و به پروژه‌ها معرفی شدند. ۱۸ هزار واحد اختلافی که وجود دارد در مراحل صدور پروانه، تغییر کاربری و تفکیک اراضی و الحاق به بافت هستند.

سهرابی ادامه داد: عمده واحدها در دولت سیزدهم شروع شده است.

وی در خصوص ارایه تسهیلات به اجرای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: برای واحدهای آغاز شده وام ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین، مصوب و ابلاغ شد که هم‌اکنون ۱۵۰  میلیون تومان شده است.  دستورالعمل اجرایی تسهیلات از بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده و فقط سقف تسهیلات ابلاغ شده است. به منظور تخصیص تسهیلات افزایش یافته باید دستورالعمل اجرایی به بانک‌های عامل ابلاغ شود تا بر اساس آن دستورالعمل شرایط تسهیلات به بانک‌های استانی ابلاغ و اعمال شود. بنابراین تنها در شهرستان‌ها تنها تسهیلاتی که وجود دارد ۱۵۰ میلیون تومان بانک مسکن است که تسهیلات بانک‌های عامل ابلاغ نشده و در نتیجه آن تسهیلات  عملیاتی نشده است.

تسهیلات روستایی طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تسهیلات مسکن روستایی که مقرر است تا به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص یابد، اعلام کرد: آنچه که در شورای عالی مسکن مقرر شده این است که تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی ۲۰ ساله با سود ۵ درصد به اجرای این طرح تخصیص یابد که ظرف چند روز آینده با تصویب در شورای عالی مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: چنانچه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شود شاهدجهش قابل توجهی در بخش مسکن روستایی خواهیم بود.

سهرابی در خصوص اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی که مقاوم‌سازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در روستاها و شهرهای کوچک در برنامه قرار داده است، اعلام کرد: از سهیمه سالانه سال جاری ۱۲۰ هزار واحد آغاز شده و مراحل مختلف تکمیل را می‌گذراند.