شناسهٔ خبر: 103078 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان عنوان کرد:

۸۱ درصد از راه‌های روستایی زنجان آسفالت هستند/حدود ۳۲۰ کیلومتر پروژه راه روستایی در استان تعریف شده است

خبر بهسازی 40کیلومتر راه روستایی الشتر لرستان.jpg مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان از آسفالت بودن حدود ۸۱ درصد از راه‌های روستایی استان خبر داد.

عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه این استان در مجموع ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی دارد، گفت: حدود ۸۱ درصد راه‌های روستایی استان زنجان آسفالت هستند.

وی با اظهار اینکه حدود ۹۶ درصد روستاییان استان زنجان از راه آسفالت برخوردار هستند، افزود: البته باتوجه‌به اینکه عمر آسفالت بسیاری از محورهای روستایی بیش از ۱۵ سال است برای آسفالت‌های حفاظتی برنامه داریم.

علی‌اکبری با اشاره به آغاز طرح ابرار در وزارت راه‌وشهرسازی از سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: بر این اساس امسال نیز توجه و اقدام برای راه‌های روستایی اولویت‌دار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان با بیان اینکه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار مختص راه‌های روستایی در اختیار دارند، گفت: این اعتبار از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و سایر منابع تامین شده است.

وی با اظهار اینکه این اعتبارات مختص ساخت راه برای روستاهای نیازمند راه است، اظهار داشت: ساخت راه برای روستاها با اولویت روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار و راه‌های روستایی که نیازمند روکش دوباره هستند برنامه‌ریزی شده است.

علی‌اکبری با تاکید بر اینکه پیگیر انجام این پروژه هستند، گفت: در صورت دریافت ۱۰۰ درصدی منابع مورد نیاز، این پروژه‌ها را به انجام می‌رسانیم.

وی از تعریف حدود ۳۲۰ کیلومتر پروژه در استان در این راستا خبر داد و افزود: به مرور پس از تخصیص منابع و انتخاب پیمانکاران این میزان پروژه انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان درباره مقوله نگهداری راه‌ها نیز با اشاره به وجود حدود ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان، تصریح کرد: بی‌شک نگهداری از این میزان راه روستایی در کنار یک‌هزار و ۶۲۰  کیلومتر راه شریانی اصلی و فرعی، هزینه‌های زیادی می‌طلبد.

علی‌اکبری با اشاره به افزایش هزینه‌ها به ویژه در سال جاری، گفت: یکی از مواردی که با افزایش هزینه‌ زیادی در سال جاری روبه‌رو بوده، نگهداری از ماشین‌آلات راهداری همچون قیمت لاستیک، قطعات یدکی، دستمزدها و... است.

افزایش قیمت آسفالت در سال جاری به ۱۱ میلیون تومان در تن

وی، افزایش قیمت آسفالت در سال جاری از هر تن ۸ میلیون تومان در ابتدای سال به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است، اظهار داشت: منابع اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان متناسب با افزایش شدید هزینه‌های راهداری، افزایش نیافته است؛ اما در حد توان سعی می‌کنیم باتوجه‌به چالش اصلی افزایش هزینه‌ها، اقدامات لازم را انجام دهیم.

علی‌اکبری درباره راهداری زمستانی راه‌های روستایی نیز توضیح داد: مراکز استقرار پایگاه‌های راهداری زمستانی با راه‌های روستایی مشترک است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از محورها، راهداران با اولویت راه‌های اصلی و فرعی عملیات راهداری زمستانی را انجام می‌دهند، اضافه کرد: در مرحله بعد راهداران استان اقدام به بازگشایی راه‌های روستایی و انجام عملیات‌های راهداری زمستانی در این محورها می‌کنند.

به‌گفته علی‌اکبری، باتوجه‌به میزان ترافیک اقدام به اولویت‌بندی راه‌های استان برای انجام عملیات راهداری زمستانی کرده‌اند؛ بر این اساس رسیدگی به راه‌های روستایی پس از راه‌های اصلی و فرعی در دستور کار قرار دارند.