شناسهٔ خبر: 103480 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مسیر نهضت خانه‌دار شدن؛

رباط‌کریم؛ امیدبخش برای آنهایی که منتظر سقفی از آن خودند

 روند ساخت پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر رباط کریم در راستای سلسه گزارش‌ها از پروژه‌های نهضت ملی مسکن، این بار راهی رباط کریم شدیم. این شهرستان در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی استان تهران قرار دارد. راه‌های دسترسی به رباط کریم، اتوبان‌های تهران-ساوه، تهران-قم، جاده قدیم تهران-ساوه و جاده رباط کریم-شهریار است.

پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی- ندا علیزاده: برای رسیدن به رباط کریم، آزادراه تهران-ساوه را در پیش گرفتیم. تقریبا از تهران ۴۵ دقیقه در راه هستی تا به مقصد برسی. مسیری که هرچه پیش می‌رفتیم، باد پدیده غالب می‌شد. به رباط کریم که رسیدیم، وزش باد شدیدتر شده بود. سر پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن رباط‌ کریم رسیدیم. اسکلت ساختمان‌ها بالا رفته بود. به‌گفته علیرضا میرزا بیگی، مدیرپروژه طرح ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن شهرستان رباط کریم، پروژه حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله اسکلت قرار دارد. گفته می‌شود که این پروژه بیشترین پیشرفت فیزیکی در بین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران را دارد.

از ماشین که پیاده شدیم، سوز سرما شلاق می‌زد. هرچند آسمان آبی و آفتابی بود، اما باد با قدرت می‌وزید و صدای زوزه‌اش در چهاردیواری اسکلت ساختمان‌ها می‌پیچید. قدم برداشتن دشوار بود. زور باد بر قدم‌های ناآشنای ما با بادهای معروف این منطقه می‌چربید.

وارد یکی از ساختمان‌ها شدیم. از رمپ پله‌ها بالا رفتیم. هر طبقه که بالا می‌رفتیم زور باد بیشتر می‌شد. یک طبقه مانده به پشت‌بام به توصیه مهندس ناظر و همراهانش، از خیر ادامه مسیر گذشتم. اما کارگران در این وضعیت، پاها را ستون‌ کرده و روی سقف در حال بتن‌ریزی بودند. یکی، لوله بزرگ بتن‌ریزی را توی بغل گرفته بود و هدایت می‌کرد. به سختی خودش را روی سقف نگه داشته بود. آنهایی هم که با بیل بتن را صاف می‌کردند، حتی کارگری که روی بشکه‌ای بر بالای پشت‌بامی دیگر ایستاده بود و میل‌گردها را متر می‌کرد،  وضعیت مشابهی داشتند.

زیر سقف پیلوت یک بنای دیگر، کارگری کلاهش را روی زمین گذاشته و دستکش‌هایش را هم کنارش. ایستاده بود به خم کردن میلگردها. گوشه‌ای دیگر جوشکاری در حال جوش زدن صفحه‌ فلزی بزرگی بود. بنا بود از این صفحه برای قالب‌بندی بتن‌ریزی استفاده شود. همه مشغول به کار بودند. از یکی پرسیدم توی این باد با این وضعیت چطور کار می‌کنید که گفت: «چه کار کنیم؟ نعمت خداست. باید کار کرد.» کاری که ریال‌هایش حلال است و البته سرشار از تلاشی امیدبخش برای آنهایی که منتظر داشتن سقفی از آن خود هستند.

گویا در این پروژه ماهیانه ۱۰۰ نفر به طور متوسط مشغول به کار هستند. اما به طور کلی باتوجه‌به حجم عملیات اجرایی تعداد نفرات مشغول به کار متغییرند که از شش صبح تا پاسی از شب مشغول کار و بتن‌ریزی‌ هستند.

میرزا بیگی درباره مشخصات این پروژه توضیح داد: پروژه ۷۵۰ واحدی رباط کریم در قالب سه سایت ۲۵ بلوکی در حال احداث است؛ در هر بلوک بر اساس نقشه، پنج تا هفت طبقه روی پیلوت با واحدهایی بین ۸۵ تا ۹۰ متر با احتساب مشاعات قرار می‌گیرد.

ببینید| روند ساخت پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر رباط کریم

مدیرپروژه طرح ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن شهرستان رباط کریم خبر از تمام شدن اسکلت ساختمان‌ها تا عید نوروز داد مشروط بر اینکه آورده و تسهیلات مورد نیاز به موقع فراهم شود. بدین‌ترتیب سایر مراحل نیز در مرحله دریافت تسهیلات سفت‌کاری و نازک‌کاری انجام می‌شود.

بنا به گفته وی، از حدود هشت ماه پیش به‌طور رسمی تفاهم‌نامه عملیات اجرایی به پیمانکاران ابلاغ و کار آغاز شده است و تا پایان مرحله نازک‌کاری و تحویل پروژه حدود یک سال‌ونیم زمان است.

پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن شهرستان رباط کریم در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع در حال احداث است و سرانه‌های لازم برای فضای همسایگی بین ۶ تا ۱۲ هزار مترمربع دیده شده است. بدین‌ترتیب شاهد مشکلات مسکن مهر در این پروژه نخواهیم بود.

اما هر پروژه بزرگی، مشکلاتی نیز دارد. اینجا هم یکی از دغدغه‌های موجود در مسیر پیشرفت پروژه، همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب‌، برق و شهرداری است. درحالی که برای پیشبرد بهتر نهضت ملی مسکن به توجه بیشتر مسئولان شهری نیازمندیم.

البته در مجاورت این پروژه، سوله ذخیره‌ای وجود دارد که به نوعی از دغدغه‌های پیش روی پروژه رباط کریم محسوب می‌شود که باید به ابهامات به وجود آمده به واسطه آن رسیدگی شود.

حرف برای گفتن زیاد است اما آخرین نکته درباره پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن رباط کریم، این است که برای اینکه با بافت شهری ارتباط داشته باشد و از خدمات آن بهره‌مند شود، محصور و به صورت شهرک طراحی نشده است.