شناسهٔ خبر: 103545 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پاسخ به پیام‌های مردمی برای افزایش نظارت بر مسکن مهر و مسکن ملی؛

کاهش نقش مستقیم دولت در ساخت و ساز/تلاش برای افزایش نظارت‌های عالیه وزارت راه و شهرسازی در ساخت و ساز

ساختمان وزارت راه دفتر اقتصاد مسکن به پیام‌های مردمی برای افزایش نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی بر اجرا و تکمیل مسکن مهر و مسکن ملی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به بخشی از پیام‌های مردمی با موضوع نظارت بیشتر مسئولان بر مسکن مهر و مسکن ملی پاسخ داد و بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در این خصوص برشمرد.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن، نظارت بر اجرای طرح‌­ها و پروژه­‌های حوزه مسکن از جمله طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن، با توجه به گستردگی بخش مسکن، تنوع مصالح ساختمانی بکار رفته و نیز وظایف قانونی محوله برای سازمان­‌ها و نهادهای مختلف، در حوزه‌­های مختلف، توسط سازمان­‌ها و نهادهای ذی­ربط انجام می‌شود.

نظارت کارگاهی بر عهده مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت عالیه بر عهده وزارت راه و شهرسازی و نظارت بر مصالح ساختمانی توسط نهادهای ذی­صلاح مربوطه انجام می‌شود. از این رو وزارت راه و شهرسازی با آسیب­‌شناسی طرح­‌های مسکن قبلی و استفاده از تجربیات ارزشمند کسب­ شده در اجرای پروژه‌ها، نسبت به کاهش نقش اجرایی مستقیم وزارتخانه، از طریق تعریف متولیان اجرای پروژه‌­ها و انتقال برخی مسئولیت­‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مدیریت اجرا به این متولی­‌ها، با هدف افزایش تمرکز نقش نظارتی این وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی اقدام کرده است. از سوی دیگر با عقد تفاهم­نامه با سازمان­ها و نهادهای ذی­ربط در جهت افزایش نظارت­ها و همراستاسازی نظارت­های نهادهای ذی­ربط اقدام شده است. همچنین با انجام برنامه‌­ریزی­‌های دقیق، مهیاکردن بسترهای اجرایی موردنیاز برای ساخت پروژه‌­ها و رفع دغدغه‌های مالی و اجرایی، تلاش شده تا سازندگان و پیمانکاران طرح­‌ها بر فعالیت­‌های اجرایی و افزایش کیفیت ساخت متمرکز شوند.