شناسهٔ خبر: 103738 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باتلاش مستمر راهداران در ۴۸ ساعت گذشته صورت پذیرفت:

برفروبی ۱۱ هزار و ۱۰۰ کیلومتر باند از راه‌های استان مرکزی

برفروبی استان مرکزی با تداوم بارش‌ها در استان مرکزی، همچنان عملیات برفروبی، یخ زدایی و نمکپاشی در راه‌های ارتباطی برون شهری همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل  راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از تلاش بی وقفه راهداران برای باز نگه داشتن راه‌های استان خبر داد و افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۱۰۰ کیلومتر باند از راه‌های استان مرکزی برفروبی شده و این اقدامات همچنان با جدیتی مضاعف همچنان ادامه‌ دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت برقراری ایمنی تردد در راه‌ها، در دو شبانه‌روز گذشته بیش از سه هزار و ۱۰۰ تن مخلوط ماسه و نمک بمنظور جلوگیری از لغزندگی، یخ‌زدگی و انسداد محورهای مواصلاتی، با استفاده از ۲۲۶ دستگاه ماشین‌آلات سازمانی و تلاش ۳۸۰ نفر از راهداران و رانندگان پرتلاش این اداره کل در سطح جاده‌ها پخش شده است.

به گفته جهانی محورهای مواصلاتی استان مرکزی مجهز به ۲۷ دوربین نظارتی است که با بهره‌گیری از آن‌ها توسط اپراتورهای مرکز مدیریت راه‌ها، شرایط جوی و ترافیکی راه‌ها بصورت آنلاین رصد می‌شود و به محض مشاهده تغییرات، اکیپ‌ها در نقاط کوهستانی و گردنه‌های برفگیر مستقر می‌شوند تا در اسرع وقت عملیات برفروبی را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح راهداری زمستانی در راستای ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای، ۳۸۰ نفر راننده و راهدار در قالب ۵۴ اکیپ راهداری، با بهره گیری از ۲۲۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در نظر گرفته شده که به محض اعلام هشدارهای هواشناسی در ۳۵ راهدارخانه ثابت و سیار استان مستقر می‌شوند تا در اسرع وقت خدمات لازم را برای برقراری ترددی ایمن بعمل آورند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه در هنگام بارش برف عدم توجه برخی از کاربران جاده‌ای به نکات ایمنی است که در اکثر موارد این بی توجهی ها منجر به انسداد محور، تداخلات ترافیکی، انسداد محور و ایجاد وقفه در امر برفروبی و باز نگه داشتن راه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم استفاده از زنجیرچرخ، نداشتن سوخت کافی، خرابی برف پاک کن و سیستم گرمایشی وسیله نقلیه، نداشتن سلامت فنی خودرو و عدم رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی و عرضی با سایر وسایل نقلیه عمده مشکلاتی است که ضمن ایجاد مشکل برای خود کاربران جاده‌ای، باعث ایجاد وقفه در عملیات راهداری می‌شوند.

جهانی بیشترین میزان برف را به ارتفاع ۲۵ سانتیمتر مربوط به شهرستان شازند عنوان کرد و افزود: تمام محورهای مواصلاتی استان تحت نفوذ سامانه بارشی قرار گرفته و با تلاش راهداران هیچ یک از راه‌های ارتباطی مسدود نشده و هم اکنون تردد در آن‌ها بصورت روان برقرار می‌باشد.

وی از رانندگان و کاربران جاده‌ای خواست حتی‌الامکان در فصل زمستان و در هنگام‌ بارش برف ضمن توجه به هشدارهای هواشناسی، از سفرهای شبانه و غیر ضروری خودداری نموده و درصورت الزام به سفر حتما زنجیر چرخ، پوشاک گرم و سایر تجهیزات لازم به همراه داشته باشند.

جهانی در پایان یادآور شد: مسافرین و کاربران محترم جاده‌ای حتما پیش از اقدام به سفر از طریق سامانه‌های ارتباطی و آنلاین ۱۴۱ در قالب تلفن گویای ۱۴۱، اپلیکیشن موبایلی ۱۴۱، سایت www.141.ir و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها اطلاع کافی را کسب و سپس اقدام به سفر نمایند.

انتهای پیام/