شناسهٔ خبر: 103776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ساخت۶۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق کمتر برخوردار طی ۴ سال

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: با استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال در مناطق کمتر برخوردار کشور ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار همدان که با حضور استاندار و مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: در اجرای نهضت ملی مسکن، بازآفرینی و نوسازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان این که این واحدها از تمام امتیازات و تسهیلاتی که برای ساخت نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است، برخوردار می‌شوند، تصریح کرد: ساکنان این مناطق برای نوسازی واحدهای خود می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی همچون فرم (ج) و دیگر موارد با استفاده از تسهیلات نهضت ملی مسکن واحدهای مسکونی خود را بازسازی کنند.

آئینی ادامه داد: در قالب این طرح تسهیلات بانکی تا سقف ۱۰ هزار واحد در نظر گرفته شده است که فرصت مناسبی برای سازندگان به شمار می‌رود، تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می‌شود، این تسهیلات به گونه‌ای است که تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یک درصد و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با نرخ ۱۸درصد و اگر تسهیلات دیگری نیز لازم باشد با همان نرخ ۱۸ درصد به سازندگان در بافت فرسوده اعطا می‌شود.

او افزود: میزان این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها هم ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید از این طرح حمایت کرده و زمان صدور پروانه ساخت را به حداقل برسانند، گفت: از مردم و سازنده‌ها تقاضا داریم از این فرصت استفاده و برای نوسازی بافت فرسوده اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۴۶ محله در استان همدان نیازمند بازآفرینی شهری است، افزود: معیشت، بهداشت، اشتغال، خدمات زیربنایی و روبنایی و نوسازی مسکن، اولویت این مناطق است و نهادهای حمایتی باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

مقدمات صدور پروانه ساختمانی در یک ماه فراهم شود

علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان نیز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان همدان گفت: برای حل موضوع باز آفرینی شهری در استان، دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی استان باید مشارکت رسمی و جدی داشته باشند.

او با انتقاد از نحوه صدور پروانه در استان گفت: فرآیند صدور پروانه در مجموعه شهرداری و نظام ‌مهندسی طولانی است و باید این اقدام ظرف یک ماه انجام و اجرا شود. بی‌شک شهردار و اعضای شورای شهر همدان نگاه اصلاحی به موضوع صدور پروانه در راستای تسهیل‌گری امور دارند. بنابراین نظام مهندسی می‌تواند ظرف ۱۵ روز بررسی‌های خود را انجام و حداکثر تا یک ماه، پروانه مورد نظر را صادر کنند.

او در این راستا حمایت دولت و دیگر دستگاه‌ها را لازم و ضروری دانست و گفت: دولت، شهرداران و اعضای شوراهای شهر و دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز باید در بازسازی و بازآفرینی شهری حمایت‌ و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند و بازآفرینی شهری همدان باید به شکل جهادی مورد توجه مسوولان استانی قرار گیرد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، استاندار همدان از ارایه مشوق‌هایی برای بازسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: یکی از مشوق‌هایی که می‌تواند در زمینه ترغیب بازسازی بافت‌فرسوده به صورت تجمیع انجام گیرد، صدور پروانه رایگان یا کم هزینه است