شناسهٔ خبر: 104052 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با تلاش ۱۰ روزه راهداران صورت پذیرفت؛

برفروبی ۵۵ هزار کیلومتر باند از راه‌های استان مرکزی

برفروبی استان مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از باز بودن تمامی راه‌های استان مرکزی در پی ۱۰ روز تلاش بی‌وقفه راهداران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: در پی نفوذ مستمر سامانه‌های بارشی به استان در ۱۰ روز گذشته، افزون بر ۵۵ هزار کیلومتر باند از راه‌های استان مرکزی توسط ۳۸۰ نفر راننده و راهدار با بکارگیری ۲۲۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری برفروبی شده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها بالغ بر ۱۴ هزار تن مخلوط ماسه و نمک در راه‌ها پخش شده است تا کاربران جاده‌ای برای تردد از محورهای مواصلاتی استان از ایمنی کافی برخوردار باشند.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بعلت شدت بسیار زیاد کولاک در برخی از راه‌های استان بویژه در مناطق کوهستانی شهرستان‌های شازند و اراک منجمله محور اراک-توره-بروجرد و راه‌های روستایی در بخش سربند شهرستان شازند بیش از ۸ بار در یک شبانه روز برفروبی و نمکپاشی شد؛ چراکه بعلت بارش سنگین برف و کولاک شدید بلافاصله پس از برفروبی محورها مجدد دچار برف، کولاک و کاهش شعاع دید می‌شد که بهمین دلیل راهداران بطور مستمر و بی وقفه با روحیه‌ای جهادی تلاش کردند تا راه‌ها برای تردد کاربران جاده‌ای مهیا و ایمن باشد.

وی یادآور شد: استان مرکزی دارای بیش از شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه است که حدود چهار هزار و پانصد کیلومتر آن را راه‌های روستایی و حدود هزار و ۹۰۰ کیلومتر دیگر را راه‌های اصلی، فرعی، بزرگراهی، آزادراهی و شریانی تشکیل می‌دهند که بمنظور خدمات رسانی به کاربران این راه‌ها ۳۵ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح محورهای مواصلاتی استان جانمایی و تجهیز شده اند تا در اسرع وقت عملیات راهداری، در راستای اهداف طرح سراسری اقدام سریع به انجام برسد.

جهانی اضافه کرد: مقاطع حساس راه‌های استان بصورت شبانه‌روزی از طریق ۲۷ دوربین نظارتی توسط کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی پایش می‌شود تا به محض مشاهده تغییرات جوی و تداخلات ترافیکی، اکیپ‌های راهداری مستقر در راهدارخانه ها و محورها به محل مورد نظر اعزام و اقدامات لازم را برای برقراری ترددی ایمن بعمل می‌آید.

وی بر توسعه مدیریت هوشمند راه‌های استان تأکید کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار تحلیلی مرکز مدیریت راه‌های کشور، راه‌های استان مرکزی از نظر توسعه زیرساخت‌های مدیریت هوشمند راه‌ها با یک پله صعود نسبت به ماه گذشته در رتبه چهارم کشور قرار دارد که این مهم با تلاش مستمر طی سال جاری محقق شده تا افزایش ضریب ایمنی شاهد کاهش تصادفات در شبکه راه‌های استان مرکزی باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در پایان از کاربران جاده‌ای خواست تا حتما در تمامی فصول سال قبل از اقدام به سفر، از طریق سامانه‌های ارتباطی ۱۴۱ از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها اطلاع حاصل نموده و سپس اقدام به سفر کنند.

انتهای پیام/