شناسهٔ خبر: 10407 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پاسداشت فرزانگان

عیادت محمد تقي خسروي - پاسداشت فرزانگان ، تکریم کسوت بزرگانی است که تعالی جایگاه فاخر مهندسی مشحون از خدمات شایسته آنهاست ؛ بزرگانی که نگاه نافذ و اندیشه والایشان سرو اعتماد و اطمینان جامعه به آنها را افراشته تر از پیش ساخته است.آنها که تقویم سختکوشی شان تعطیلی ندارد و در سررسید همتشان می شود زادروز افتخارات بسیاری را یافت .

مهندس علی اکبر معین فر ؛ بزرگمردی که هنوز سخاوت دانش و حلاوت بی پایان حضورش ؛ بارقه های امید را در دل پر سوز و گداز هر هموطن ایرانی افروخته نگاه می دارد، در عین فرزانگی بی بدیل خود تمثال گویایی است از جامعه پیشکسوتی که راز و رمز مانایی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را باید در تارو پود تلاش و غیرتشان یافت.

اینهمه شاید بهانه ای است برای درک حضور از محضر او تا شاید به قدر جرعه ای از زلال وجودش بهره مند شویم که به تعبیر نغز مثنوی معنوی :

آب دریا را اگر نتوان کشید             هم به قدر تشنگی باید چشید

شمیم اشتیاق حضور در محضر استاد، از گرمای بی تاب مردادماه می کاهد و بر عطش و بیقراری مان می افزاید.دیدار با مردی که مطلع شاه بیت زیبای تلاش برای جاودانگی کشورش با اعتراضات دانشجویی ملی‌شدن صنعت نفت آغاز می شود و بعدها با تلاش های تحسین برانگیزش در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه و بویژه با ایجاد شبکه شتابنگاری و تدوین آیین‌نامه زلزله ایران و ... در دهه ۴۰ ادامه می یابد.

دیدارمان با مهندس علی اکبر معین فر ، عصر یکی از روزهایی که هنوز می شود نشانه های هٌرم نفسگیر تابستان را بر گونه تب دار پایتخت دید، همراه با دكتر اكبر ترکان ؛ رئیس و هيات رئيسه شوراي مركزي حجت عامري، حميد بديعي، مهدي حق بين ، مجيد ولدان، جمال قناعت ، مسوول روابط عمومی سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور سعيد الله بداشتي، مدير پايگاه اطلاع رساني سازمان دنيا عباسي و محمد تقي خسروي  مدیرارتباطات و مشاركت هاي اجتماعي سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي انجام می شود.

شوق عیادت و دیدار با نخستین وزیر نفت جمهوری اسلامی را بیش از دیگران در چهره مصمم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می توان یافت.هم او که در عین مشغله فعالیتهای جاری و روزمره فراوان خویش قدر و بهای گوهری اینچنین را خوب می داند و با بهره مندی از مجال حاضر با دیگر میهمانان استاد همراه و همگام می شود.  

پیر دوران و فرزند زمان خویش

استاد ؛ علی اکبر معین فر هنوز فرزند زمان خویشتن است.او در عین قرابت دوست داشتنی اش با  دانش دیروز در گذر از هشتمین دهه زندگی خود، با مظاهر عصر مدرن و با فناوری امروز بیگانه نیست.این را می شود از رایانه شخصی و یا از کتاب هایی که بر روی میز کار یا در کتابخانه پر بارش چیده شده اند فهمید.رایحه دلنواز معنویت را می توان از بارقه امیدی که از دریچه احساسش پیداست تا نستعلیق آیه های نور تا تمثال خاطره انگیزی از اقتدای او به ابوذر زمان ؛ مرحوم آيت الله طالقاني که در یکی از قابهای روی دیوار نقش بسته است دریافت.

" رودخانه هر چه عمیق تر باشد ، آرام تر است و درخت هر چه پربارتر سر به زیرتر " ؛ این تمثیل را می شود در نخستین توصیف از مهندس علی اکبر معین فر گفت.تمثیلی که درست بر خلاف ِ آن تابلو  زیبای آویخته بر دیوار و آن کشتی مضطرب در شبی تاریک و گردابی حایل بر آن، روبرویمان تکیه زده است. ژرفای اندیشه و شاخسار همت اش آنقدر پر بار است که به آرامی و با متانتی تمام رضایت داده تا جمعی را به حضور بپذیرد و دقايقي را در میانشان بگذراند.

و تو آنگاه خود را چون کودکی می یابی که در ساحل دریا به بازی مشغول است و گاه و بی‌گاه سنگ‌ریزه‌ای صاف‌تر از سنگ‌های دیگر یا صدفی زیبا‌تر از صدف‌های دیگر به دست می‌آورد .در حالی که اقیانوس بی‌کران حقیقت در مقابل ات گسترده است و تو را  بر آن آگاهی نیست."

..... آن روزها

می گویند اگر به دیدار بیمار می روید لختی بیش نمانید تا او قدری بیشتر بیاساید.استاد اما خود را بیمار نمی داند  شاید برای همین است که با اشاره به تشویش و نگرانی فرزندانش می گوید: اینها ( فرزندانم ) هر یک از یک گوشه دنیا با نگرانی به اینجا آمده اند حال آنکه من سالم هستم و کسالتی ندارم.

دیدار و عیادت از استاد معین فر همچون بسیاری از دیدارهای دیگر با پرس و جویی صمیمانه و غیر رسمی آغاز می شود و اندکی بعد دکتر ترکان ؛ مشاور ارشد رئیس‌جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از روزهایی می گوید که با همت استاد معین فر گام های بزرگی در راه تعالی مهندسی کشور برداشته شده است : " دوره ای که شما مسوولیتهای مختلف داشته اید چند کار بزرگ و ماندگار انجام شده است؛ آنهم در عصری که در آن عصر صحبت کردن از آن حرفها چندان معمول و مرسوم نبود . اینکه آیین نامه زلزله به همت و کوشش جنابعالی تدوین ، طراحی و منتشر شد.شبکه شتابنگاری در جغرافیای ایران مستقر گردید که هنوز در حال استفاده از اطلاعات ثبت شده آن هستیم. در زمان جنابعالی آیین نامه بتن منتشر شد.شما مقررات ملی ساختمان را پایه گذاری کردید که این مقررات پس از آن مراتب تعالي خود را طی کرد و امروز به مجموعه جامعی رسیده است.این ، همت شما بود که باعث ایجاد ، انتشار و تکمیل آن شد و مهندسی کشور امروز از این دستاوردها بهره مند است."

اشارات دکتر ترکان به خدمات مهندس معین فر کافی است تا استاد در عین تواضع مثال زدنی خویش با برق امیدی که از نگاه واقع بینانه دیگران در چشمانش هویداست خطاب به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بگوید: " الحمدالله شما موفق هستيد، آنجايي كه صراحت لهجه جنابعالی ، برخي را خاموش كرده زبان گوياي همه شده ايد وخدا را شکر که بالاخره بیان گویایی پیدا شده که حرفش را بزند."

اینجاست که دكتر ترکان در پاسخ به نظر استاد معين فر و با تاکید بر آسیب هایی که نظام اقتصادی در نتیجه تصمیمات سیاسی مسوولان دیده است ، می گوید:" همانگونه که مستحضرید کشور ما در یک دوره بسیار تلخ آسیب های جدی دید و مسوولان این صدمات سنگین به جای اینکه الان عذرخواهی کنند و خجالت زده باشند و ابراز پشیمانی کنند از اصلاح این تصمیمات اظهار دلواپسی می کنند.در حالي كه ظاهرا زندگی شخصی آنها از این تصمیمات آسیب ندیده است .آنچه در این مدت آسیب دیده این است که دهک های فقير جامعه از دو دهک به 4 دهک افزایش یافته است و این خود نشان دهنده این است که گروههای متوسط جامعه تبدیل به گروههای ضعیف شده اند.این تصمیات سیاسی تبعات اقتصادی داشته و به این موضوع کم توجه بودند، که هزینه اين تصمیمات نابجا بر دوش تمامی مردم ایران بوده و بطور مشخص صدماتی که به گروههای ضعیف تر وارد می شود بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه می دهد: ما نباید در اقتصاد هزینه رفتارهای سیاسی مان را بدهیم باید تلاش هایمان به سمتی سوق پیدا کند که از ظرفیتهای سیاسی مان برای بهبود وضع معیشت مردم استفاده کنیم حال آنکه پیش از این بر عکس این عمل می کردند.

وی در تشریح وضعیت امروز جامعه می گوید: حالا اگر جنگی اتفاق بیفتد باز هم همان رشادتهاي مردم درجنگ و دفاع مقدس تكرار مي شود و همه ، تمامی دارایی خود را برای دفاع از کشور تقديم مي كنند، ولی امروز که ما در زمان جنگ نیستیم نباید با اقدامات سیاسی مجبور باشیم از اقتصاد کشور هزینه کنیم،بدون توجه به این مساله که به زندگی گروههای زيادي آسیب زیادتری وارد شود.

...... يادگاري براي استاد

دیدار با مهندس علی اکبر معین فر با اهدای قرآن نفيس ابراهيم سلطان  و لوح تقدیری که در آن اكبر تركان به نمایندگی از سوی جامعه مهندسی ساختمان کشور از تلاش های ارزنده وی تقدیر کرده است به پایان می رسد.لوحی که بر روی آن نوشته اند:

بهترين مردمان ،سودمندترين آنها براي مردم هستند

پيامبر اكرم (ص)

بزرگمرد نام آور و پیشکسوت  گرانقدر  جامعه مهندسی

جناب آقــای مهنــدس علــي اكبــر معیــن فــر

نسیم روح بخشی که اینک بر پهنه سبز مهندسی کشور وزیدن گرفته است وامدار انوار بی بدیلی است که سخاوتمندانه بر پهنه صنعت ساختمان تابیده اند. بی گمــان تجلی همت و حمیت عالیتان در نظام عـالی مـدیریت کشـــور که مشحون از خــدمـات ارزشــــمند و اراده ای  ستـــودنـــی اسـت هیچــگاه از منــظر جــامـعه مهـندسی مغــفول نـخواهــد مــانــد ایجادشبکه شتابنگاری ،تدوین آیین نامه زلزله و انتشار آیین نامه بـتن ایران ، تدوین مقررات ملـی ساختمان و.... هر یک برگ زرینی از دفتر قطور خدمات فاخرجنابعالی است که مرورسطرسطرآن عزم متخصصان امروز را بیش از گذشته برای تعـالی جایـگاه فـاخـر مهـندسی کشـور جـزم خـواهـد ساخت.

به پاس تقدیر ازحضور مثال زدنی تان درعرصه عمران و آبادانی ایران اسلامی ، این لــوح یـادبــود را به نمــاینـدگی از سوی جامعه قـدردان مهـندسی از بزرگمردان نام آوری چون شما تقدیمتان نموده  و توفیق و بهروزی تان را ازدرگاه ایزد منان خواستاریم.

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور

 اكبر تركان

من هنوز هستم

" من هنوز هستم ، می مانم و خیال رفتن ندارم ." این عبارت را پیش از آنکه منزل مهندس علی اکبر معین فر را ترک کنیم از زبان ایشان می شنویم وقتی از او می خواهیم فرصتی را برای گفت و گویی خودمانی با ما اختصاص دهد ...."

صدای خلوت بزرگان

نام و نشان بزرگانی همچون مهندس علی اکبر معین فر را بیش از همه باید برای نسل جوان امروز تکرار نمود .نسلی که بیم آن می رود شاید در پوست اندازی مدام زمان و در ازدحام پرادعای   برخی ، صدای خلوت بزرگان خویش را به درستی نشنوند.

نظر شما