شناسهٔ خبر: 104088 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالى خبر داد:

احداث و آسفالت ۲۸،۲ کیلومتر راه روستایی در استان

آسفالت راه روستایی از ابتدای سال تاکنون ۲۸،۲ کیلومتر راه روستایی با صرف ۴۳،۷ میلیارد تومان اعتبار در خراسان شمالی احداث و آسفالت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان شمالی، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: امسال ۸ کیلومتر راه روستایی در شهرستان اسفراین، ۵،۳ کیلومتر در شهرستان بجنورد، ۱،۷۵ کیلومتر در شهرستان جاجرم، ۶،۷ کیلومتر در شهرستان شیروان، ۴،۹ کیلومتر در شهرستان فاروج و ۱،۶ کیلومتر در شهرستان مانه و سملقان احداث و آسفالت شده است.

وی افزود: قرارداد احداث و آسفالت ۹ کیلومتر راه روستایی در شهرستان راز و جرگلان منعقد شده و احداث و آسفالت ۳،۴ کیلومتر راه روستایی در شهرستان گرمه در حال برآورد است.

وی از عقب ماندگی ۱۱ درصدی احداث و آسفالت راه روستایی استان از میانگین کشوری خبر داد و اظهارکرد: خراسان شمالی دارای ۴ هزار و ۶۵۲ کیلومتر راه روستایی است که از این میزان ۲ هزار و ۶۵ کیلومتر یعنی ۴۴،۳ درصد آسفالت است.

وی با بیان این که ۵۳،۸ درصد از راه های روستایی در کشور آسفالت است، افزود: سال گذشته ۲۲،۸ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت و احداث شد و بر این اساس امسال، راه های روستایی استان ۵،۵ کیلومتر بیشتر از سال قبل آسفالت و احداث شده است و اگر وضعیت جوی مناسب باشد، در صورت تثبیت دمای هوا می توان این میزان را تا پایان سال نیز افزایش داد، اگرچه با توجه به اهمیت توسعه روستایی نیاز به افزایش چند برابری دارد.

وی یکی از عوامل عقب ماندگی خراسان شمالی در احداث راه روستایی را وضعیت جغرافیایی استان و پرهزینه بودن احداث راه در نیمه شمالی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: شمال استان، کوهستانی و خاک آن به لحاظ راهسازی نامرغوب است و احداث و آسفالت راه در این مناطق به هزینه بیشتری نیاز دارد. همچنین خراسان شمالی جزو استان های محروم در کشور است و از نظر توزیع نیازمندی های اعتباری زیرساخت ها، علیرغم نگاه توسعه ای به زیرساخت ها در سال گذشته وضعیت اعتباری، تناسبی با پروژه های راه روستایی در حال احداث نداشته است به نحوی که در یکی از شهرستان ها با وجود مطالبات بالای ۸۰ میلیارد ریال پیمانکاران، تخصیص اعتبارات کمتر از ۳۰ میلیارد ریال بوده است که امکان اجرای آسفالت در راه روستایی را سلب کرده بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالى ادامه داد: با راهکارهای پیش بینی شده توسط نمایندگان محترم در قانون بودجه، همکاری لازم برای تامین سهمیه قیر به پیمانکاران در حال انجام است و با وجود مشکلات برخی شرکت های قیرساز، فرآیند تحویل و حمل قیر مورد نیاز پروژه های راهسازی از منابع اعتباری سال جاری در حال انجام است.

شهامت گفت: با توجه به مساعدت استاندار محترم و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، یکی از موارد تمرکز اعتبارات محرومیت زدایی حوزه احداث راه های روستایی و احداث پل های ضروری است که با اجرایی شدن قراردادهای منعقد شده، اجرای ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ بسته به میزان تخصیص اعتبارات برنامه ریزی و در خدمت روستانشینان شریف استان قرار می گیرد.

وی در خاتمه بر هم افزایی و مشارکت با بسیج سازندگی، قرارگاه سازندگی و بنیاد علوی و خیران به منظور تسریع در احداث پل ها و راه های روستایی تاکید کرد که پس از نهایی شدن، اطلاع رسانی انجام می شود.

انتهای پیام/