شناسهٔ خبر: 104095 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران:

سرانه فضاهای خدمات شهری ساری پایین‌تر از میانگین استان و کشور است

سید محمد نظری3 مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: سرانه فضاها و زیرساخت‌های خدمات شهری ساری نسبت به میانگین استانی و کشوری بسیار پایین است که امیدواریم در طرح تفصیلی این کاستی جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سید محمد نظری با تأکید بر این که سرانه خدمات عمومی در شهر ساری باید تامین شود، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه خدمات شهری در ساری چهار متر مربع به ازای هر شهروند است که سه و نیم متر کمتر از سرانه استانی فضاهای خدمات شهری است.

وی میانگین سرانه فضاهای خدمات شهری مازندران را هفت و نیم (۷.۵) متر مربع و میانگین کشوری این شاخص را بیش از ۱۰ متر مربع اعلام کرد و گفت : این اعداد نشان می‌دهد که ساری چه اندازه در حوزه فضاها و زیرساخت‌های خدمات شهری با چالش مواجه است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اظهار این که فضاهای خدمات شهری شامل فضاهای مختلف مانند ورزشی، فضای سبز و حتی اداری می‌شود ، افزود : افزایش سرانه و گسترش این فضاها در ساری حتما باید اتفاق بیفتد. مدیران شهر ساری هم خوشبختانه قول جبران این کاستی را داده‌اند که امیدواریم در این زمینه اقدامات جدی برداشته شود.

نظری به سفر هفته گذشته معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی به ساری برای بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح تفصیلی ساری اشاره کرد و گفت: امیدواریم که در طرح تفصیلی ساری این کاستی‌ها برطرف شود. تا کنون حوزه تعیین کاربری و شبکه معابر طرح تفصیلی ساری انجام شد و فقط بخش ضوابط ماند که تا پایان سال این بخش نیز تصویب می‌شود.

 نظری درباره خروجی بازدید میدانی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از مناطق الحاقی ساری گفت : در بازدید روز چهارشنبه تعیین تکلیف اراضی و سکونتگاه‌هایی که در محدوده منطقه قرق وجود داشت و داخل محدوده نبود پیگیری شد. خانم مالواجرد در این بازدید دستور انجام اقدامات قانونی برای الحاق این منطقه به بافت و همچنین راهکارهای قانونی الحاق را بیان کرد که ما نیز بر همین اساس پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: موضوع بعدی بازدید روز گذشته معاون وزیر، رفع مشکل پروژه فاز۲ بوستان ملل بود که در حریم شهر قرار داشت و برای اجرای پروژه و توافق با مالکان باید وارد محدوده شود. با توجه به کارکرد عمومی و تاثیری که این پروژه در افزایش سرانه عمومی خدمات شهری ساری دارد در این زمینه نیز معاون وزیر دستورات لازم را صادر کرد. همچنین برای پروژه نارنجستان ساری نیز با این که کمیسیون ماده ۵ داشت قرار شد یک پیوست اقتصادی مناسب با هدف مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تهیه شود تا بستر برای آغاز عملیات اجرایی فراهم شود.

کمبود سرانه فضاها و زیرساخت‌های خدماتی شهر ساری روز چهارشنبه نیز پس از بازدید میدانی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از برخی نقاط مرکز استان مورد توجه معاون وزیر قرار گرفت و در نشست مشترک با مسئولان شهر ساری و استان مازندران به این نکته اشاره کرد.

فرزانه صادق مالواجرد با انتقاد از کمبود سرانه فضای خدماتی شهر ساری گفت: یکی از مشکلاتی که در ساری به چشم می‌آید این است که ساری بشدت از کمبود زیرساخت‌های خدماتی از فضای سبز گرفته تا خدمات رفاهی و ورزشی رنج می‌برد. نگاه ما در این مبحث به حوزه خدمات اداری و حمل‌ونقل و آموزش عالی نیست. اتفاقا در این مسائل راحت‌تر می‌توان خلاءها را پر کرد و تغییر کاربری انجام داد. این‌ها چیزهایی نیست که در شهرهای مختلف بابت آن کمبود داشته باشیم، اما در فضاهای ورزشی، فضای سبز و فضای تفریحی شاهد کمبود هستیم.

وی با اظهار این که نمی‌خواهد کارهای ارزنده‌ انجام شده در سال‌های گذشته را زیر سووال ببرد، گفت: فاز نخست پارک ملل و آزادسازی پادگان اقدام‌های خوبی بود  اما شهر از کمبود زیرساخت‌های خدمات رنج می‌برد و کمبود خدمات در شهر و محله‌های ساری محسوس است. این میزان کمبود خدمات در شهر ۴۰۰ هزار نفری ساری که چهار هزار هکتار مساحت دارد در آینده شهر تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.

کمبود زیرساخت‌ها و فضاهای خدمات شهری ساری در حالی به گفته مسئولان بسیار برجسته و مشهود است که سال ۱۳۹۴ شهردار وقت ساری اعلام کرده بود که  ساری نخستین شهر ایران است که سرانه فضای سبز آن با استانداردهای جهانی برابری می‌کند.