شناسهٔ خبر: 104139 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

رفع مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری با مشارکت مستقیم مردم

امیر زاغیان- اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مردم اصفهان که در بافت‌های ناکارآمد شهری مالک و ساکن هستند از فرصت‌های ایجاد تولید مسکن در بافت استفاده کنند تا علاوه بر برخورداری از آپارتمان‌های نوساز و با کیفیت از رونق سیما، کالبد، اقتصاد و فرهنگی در محلات بهره‌مند شوند.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص اهداف راه و شهرسازی استان در حوزه بازآفرینی شهری اظهار کرد: بافت ناکارآمد شهری محصول اتفاقاتی است که منتج به کاهش کیفیت زندگی ساکنان در آن محله می‌شود و بازآفرینی شهری نیز کمک به شکل گیری خدمات مورد نیاز در این محلات می‌کند.  

 وی افزود: با توجه به اینکه عموما در محلات ناکارآمد شهری با پیشینه سکونتگاهیِ غیر رسمی، در گذشته برای آن خدماتی پیش بینی نشده بود و طرح مصوبی نیز وجود نداشت بنابراین ضرورت ایجاب می‌کرد که این شهرها یا این محلات دارای طرح‌های مصوبی برای بازآفرینی شهری شوند تا به این ترتیب بتوان با ارتقاء خدمات عمومی شهری و ارتقاء کیفیت و سیمای منظر شهری، این سکونتگاه‌ها را مناسب برای سکوت مردم کرد.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تجربه نشان داده است عموم طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری که توسط دستگاه‌های متولی تهیه شده باشد و مشارکت ذینفعان و ذینفوذان را به دنبال نداشته باشد طرح‌های موفقی نبوده اذعان داشت: یکی از موفقیت‌هایی که در طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به ما کمک کرد، تجربه نوسازی و بهسازی بود که محصول تجمیع و تفکیک مجدد بافت در محله نوید نجف‌آباد اتفاق افتاد.  

وی افزود: در این محله، مالکین با مشارکت یکدیگر اقدام به تجمیع وضعیت موجود پلاک‌ها کردند و تفکیک مجدد نیز با تامین خدمات از جمله معابر و فضای سبز ایجاد شد.  

زاغیان ادامه داد: در این محله نوسازی و اقدام به ساخت و ساز در اختیار مالکین قرار گرفت و صرفا تامین خدمات عمومی و زیر بنایی مقصود کار بود که به لطف خدا این هدف حاصل شد.  

وی گفت: در پروژه مسکن همت آباد اصفهان ما توانستیم مالکین را با رونق اقتصادی که در محله ایجاد شد مواجه کنیم و آنان با حفظ مالکیت، ارزش افزوده خاص از تجمیع و تفکیک مجدد را کسب کردند.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: از دیگر موفقیت‌های طرح مسکن محله همت آباد این است که با ابقای ساکنین، هویت اصلی محله حفظ شده و امیدواریم این طرح به سایر طرح‌ها نیز تسری یابد.  

 وی اذعان داشت: یکی از مهم ترین نتایج و محصول این قبیل طرح‌ها، معکوس شدن انحطاط کالبدی و اقتصادی و اجتماعی در محله است که احساس می‌شود رونق سیما، کالبد، اقتصاد و فرهنگ را در داخل محلات شاهد خواهیم بود.  

زاغیان در پایان با اشاره به وجود بافت‌های ناکارآمد شهری در اکثر شهرهای استان از مالکین ساکن در این شهرها دعوت کرد: تا از فرصت‌های ایجاد تولید مسکن در بافت استفاده کنند و با تشکیل شرکت‌های محلی و نهادهای تسهیل گری و توسعه گری با مشارکت یکدیگر بتوانند از تسهیلات بافت‌های فرسوده، تخفیفات موجود در رابطه با عوارض و خدمات مهندسی بهره‌مند شوند.