شناسهٔ خبر: 104142 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

با ماهیگیری غیرقانونی در خلیج فارس برخورد می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش فرمانده نیروی دریایی ارتش بر عزم نیروی دریایی ارتش برای برخورد با ماهیگیری غیرقانونی در خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس پیش از ظهر امروز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه در محل سازمان هواشناسی کشوری و با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش، سفرا و نمایندگان کشورهای فنلاند، روسیه، بلاروس، اوکراین، عراق، آذربایجان و پاکستان در محل سازمان هواشناسی کشوری برگزار شد.

امکان دسترسی کشورهای حوزه اقیانوس هند به رادارهای دسترسی به تصاویر شفاف از وضعیت‌های جوی

در این کنفرانس و پس از قرائت پیام وزیر راه و شهرسازی و رئیس کنفرانس، پیام رئیس سازمان جهانی هواشناسی پخش شد که پروفسور پتری تالاس در آن با اشاره به اینکه بخش‌های گسترده‌ای از قاره آسیا دستخوش بلایایی مانند سیل و خشکسالی است، از برنامه این سازمان برای ارائه رادارهای دسترسی به تصاویر شفاف از وضعیت‌های جوی به کشورهای حوزه اقیانوس هند خبر داد.

وی ضمن قدردانی از سازمان هواشناسی ایران برای برگزاری این کنفرانس، اطمینان داد که سازمان جهانی هواشناسی از به اشتراک‌گذاری نتایج تلاش‌های علمی پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس در سطح جهانی، فروگذار نخواهد کرد.

مدیریت منابع آبی خلیج فارس نیازمند بحث و تبادل نظر است

همچنین دبیر اجرایی کمیسیون بین‌المللی اقیانوس‌شناسی در پیامی تصویری به این کنفرانس، اقیانوس‌شناسی را علمی جهانی و دارای اهمیت فوق‌العاده خواند و بر ضرورت بحث و تبادل نظر درباره مدیریت منابع آبی خلیج فارس تاکید کرد.

در این مراسم همچنین امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با اشاره به رزمایش اخیر مشترک دریایی بین ایران، چین و روسیه، این سه کشور را تامین کننده اصلی امنیت دریانوردی در این حوزه برشمرد.

اقیانوس هند اقیانوسی راهبردی، مهم و اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه ما ۴۳ سال است در مثلث شوم «تحریم، تهدید و توطئه» قرار داریم، در عین حال از حضور موثر و اقتدارآفرین نیروی دریایی ارتش در سه تنگه هرمز، باب‌المندب و مالاکا سخن گفت و یادآور شد: ما با طی مسیر ۴۵ هزار کیلومتری، تا ورودی کانال سوئز هم پیش رفته‌ایم که این جز با استفاده از توانمندی‌های داخلی امکانپذیر نبود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه، اقیانوس هند را اقیانوسی راهبردی، مهم و اقتصادی خواند و گفت: از نظر ما خلیج فارس ابتدای اقیانوس هند و دریای چین، انتهای آن است.

امیر ایرانی همچنین با بیان اینکه کشورهایی که به دریا راه ندارند، در زندان هستند، بر عزم نیروی دریایی ارتش برای برخورد با ماهیگیری غیرقانونی در خلیج فارس تاکید کرد.

تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن شیلات در سال گذشته

در ادامه نبی‌اله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در سخنانی با بیان اینکه تولید شیلات در داخل کشور در سال گذشته یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن بوده است، گفت: با این رقم تولید، بیش از ۹۲ درصد اهداف برنامه محقق شده است.

به گفته وی از این میزان ۷۱۵ هزار تُن، صید و صیادی بوده که بیشتر از تکلیف برنامه بوده است. همچنین ۹۵ درصد صید مربوط به سواحل جنوبی کشور است.

رئیس سازمان شیلات همچنین با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از ۹۶ درصد تکلیفِ ۶۰ هزار تُنیِ تولیدِ سال ۱۴۰۰ را محقق کرده‌ایم، از تغییر رویکرد شیلات برای توسعه تولید از آب‌های سواحل جنوبی و نیز سواحل مکران خبر داد و یکی از دلایل این تصمیم را کاهش منابع آبِ شیرین ذکر کرد.

فعالیت غیرقانونی صید ترال را انکار نمی‌کنیم

خون‌میرزایی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت صید ترال در آب‌های سرزمینی کشور ممنوع است، در عین حال گفت: انکار نمی‌کنم که فعالیت غیرقانونی در این زمینه وجود دارد و از نیروی دریایی ارتش می‌خواهیم که در حل این مشکل به ما کمک کند.

باید نظام دریامحور را در فرایندهای سیاستگذاری توسعه کشور قرار دهیم

در این کنفرانس همچنین مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اظهار ناخرسندی از بی‌توجهی به موضوع آمایش سرزمینی، گفت: متاسفانه به ظرفیت‌های بی‌شمار کشور از جمله در جزایر ۱۴ گانه توجه نمی‌شود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در نظام شهری و روستایی و جایگزین کردن نظام دریامحور در فرایندهای سیاستگذاری توسعه کشور، افزود: متاسفانه باید بگوئیم که محروم‌ترین نقاط ما همین نقاط ساحلی است که این روند باید اصلاح شود.