شناسهٔ خبر: 104179 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد:

اهمیت ویژه "راه" در استان قم در بحث پدافند غیرعامل

پدافند غیرعامل رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم شاهراه و جعبه تقسیم ۱۷ استان کشور است که از این رو امنیت راه در بحث پدافند غیرعامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمدصادق پیشوایی اظهار داشت: راه و حمل و نقل یکی از مهمترین اجزاء اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: موضوع راه چند بخشی است و به جهت نقش موثری که در تمام حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت خارجی، خدمات و تعاملات بین‌المللی دارد بسیار اهمیت داشته و بر اساس آن برنامه‌ریزان کشور باید ساز و کارهای تقویت این بخش را در تمام ابعاد آن فراهم کنند.

پیشوایی به امنیت حمل و نقل و راه اشاره کرد و تاکید کرد: بر اساس قوانین و آیین نامه‌ها، تمامی طرح‌ها می‌بایست پیوست مطالعات پدافندی داشته باشند. در این راستا برای اجرا و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و‌ نقل کشور و کاهش آسیب‌پذیری آن در برابر تهدیدات دشمن، توجه دقیق و علمی به موضوعات پدافند غیرعامل و تخصیص کافی بودجه به آن الزامی است.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان قم گفت: پدافند غیرعامل شامل مجموعه‌ای‌ از اصول و اقدامات پیشگیرانه است که با انجام آن‌ها در زمان جنگ (بدون‌ بهره‌گیری از جنگ‌افزارها) و یا زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی، همزمان با کاهش تلفات جانی، بتوان از واردشدن خسارات به تأسیسات حیاتی، حساس و مهم جلوگیری کرد و یا میزان خسارات را به حداقل ممکن رساند.

پیشوایی اظهار داشت: برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش بازدارندگی دشمن در خصوص زیرساخت‌های مواصلاتی و سیستم‌های حمل و نقل نظیر پل، تونل و جاده‌ اصلی می بایست از گزینه‌های پیشگیرانه و جایگزین استفاده شود.

وی در پایان اظهار داشت: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در این زمینه مطرح است و راه  به عنوان یکی از زیرساخت های مهم آن، نقش اساسی در ایجاد ارتباط میان مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف یک کشور و کشورهای دیگر دارد چراکه بیشتر از ۸۵ درصد جابجایی‌ها در آزاد راه‌ها و راه‌های اصلی (شریانی) انجام می‌شود.