شناسهٔ خبر: 104188 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

دو هشدار هواشناسی کشاورزی سطح زرد و افزایش گرادیان فشاری؛

نفوذ سامانه پرفشار سرد به برخی استان‌های کشور از صبح جمعه

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشاورزی و یک هشدار تغییر نو ع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین گزارش سازمان هواشناسی کشور در مورد وضعیت جوی کشور، حاکی از نفوذ سامانه پرفشار سرد در روزهای جمعه و شنبه هفته آینده و تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری در دو روز آخر هفته جاری است.

زمان شروع سامانه اول یعنی نفوذ سامانه پرفشار سرد، صبح جمعه هشتم بهمن ماه و زمان پایان آن اوایل وقت شنبه نهم بهمن‌ماه است.

نوع مخاطره این سامانه کاهش دمای 5 تا 7 درجه‌ای و اثر مخاطره یخ زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی اعلام شده است.

همچنین منطقه اثر این سامانه در روز جمعه شامل خوزستان، بوشهر، شمال و غرب فارس و روز شنبه شامل جنوب فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی می‌شود.

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضد یخ در ماشین ‏آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی توصیه‌ شده است.

همچنین زمان شروع سامانه دوم یعنی تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری اوایل وقت پنج‌شنبه هفتم بهمن‌ماه و زمان پایان آن پیش از ظهر جمعه هشتم بهمن‌ماه است.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید و اثر مخاطره آن احتمال خسارت به گلخانه‌ها و شکستن نهال‌هاست.

منطقه اثر این سامانه در روز پنج‌شنبه خوزستان، بوشهر، فارس، جنوب اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده و در روز جمعه هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.

استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب های سالن ها اقدام نمایند، سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید از سوی سازمان هواشناسی توصیه شده است.