شناسهٔ خبر: 104203 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری اولین جلسه بررسی پیش‌نویس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

بافت فرسوده محدوده بازار تهران جلسه کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست به منظور بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع جزء۳ بند الف ماده ۱۲۰ قانون برنامه ششم توسعه کشورهيأت دولت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران، جلسه کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست به منظور بررسی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع جزء۳ بند الف ماده ۱۲۰ قانون برنامه ششم توسعه کشورهيأت دولت برگزار شد.

 در این جلسه، ابتدا منصور استادی سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گزارشی از سوابق تهیه سند توانمندسازی و ساماندهی سال ۱۳۸۲ و سند راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارش اقدام‌های انجام شده در چارچوب اسناد مذکور و نیز ضرورت تهیه سند جدید با لحاظ الزامات روز ارایه کرد.

در ادامه رمضانی مسوول تدوین پیش نویس سند، به روند تهیه پیش‌نویس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کرد و گفت: بعد از انجام بررسی‌های اولیه و تهیه پیش‌نویس دو قاعده کلی در تدوین سند، تعیین شد. اول این که سند باید دارای سه ویژگی هماهنگ کننده، تسهیل کننده و هدایت کننده باشد و مورد دوم این که ضرورت دارد با اتخاذ سیاست‌هایی، روند شکل‌گیری و رشد سکونتگاه‌های غیررسمی کند شود. برای این منظور باید عوامل تاثیرگذار در پیش‌گیری و پیشنگری مورد توجه قرار گیرد و نیاز است سند جدید با برنامه‌های توسعه‌ای، آمایشی و دیگر برنامه‌های ذی ربط پیوند بخورد.

رمضانی با اشاره به این که در این سند برای اولین بار موضوع پیش‌گیری و  پیشنگری سکونتگاه‌های غیررسمی مطرح و راهبردهای آن نیز دیده شده است، تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند مانع از افزایش فقر در این بافت‌ها شود، تعریف بسته سیاست‌های اجتماعی است، این بسته‌ها باید مکان محور بوده و بسته اجتماعی که برای خانواده‌های محلات هدف در نظر گرفته می‌شود با مقتضات محلی همخوانی داشته و بر اساس الزامات استانی و ملی تهیه شود.

همچنین در این جلسه اطهره نژادی دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هيأت دولت نیز با اشاره به این که برای رفع معضل سکونتگاه‌های غیررسمی، برنامه‌ریزی از بالا به پایین جواب نخواهد داد، تصریح کرد: چنانچه فقط یکی از ابعاد موضوع مورد غفلت قرار گیرد، دوباره بعد از چند سال نیاز به تدوین سند دیگری پیدا خواهیم کرد، بنابراین برای برنامه‌ریزی و تدوین سند باید از نظرات نخبگان و مدیران و ساکنان این بافت‌ها استفاده شود تا سند بدون کمترین خطا تدوین شود.

در ادامه جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف نیز نقطه نظرات و سوالات خود را درباره پیش‌نویس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی مطرح کردند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران در انتهای جلسه نیز حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری، بر تهیه و ارسال پاسخ سوال‌های اعضای کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست در خصوص سند تاکید کرد و گفت: لازم است تفاوت این سند با اسناد قبلی به ویژه مولفه‌های جدید سند برجسته و برای اعضا تبیین شود.

این جلسه با حضور حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری، کمال نوذری، حمید رمضانی نماینده پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مسوول تدوین پیش‌نویس سند و نمایندگان فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نیرو، سازمان عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و نیز نماینده ,وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.