شناسهٔ خبر: 10421 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بازدید معاون سازمان مديريت و برنامه ريزی از مرکز کنترل فضای کشور/ مه‌آبادی: ایمن‌ترین مسیرها را برای پروازها رقم زده‌ایم

رحمت‌اله مه‌آبادي مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: هر اندازه فضای کشور برای پرواز پر ترافیک باشد به طور حتم امن‌ترین فضا را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ در حاشیه بازدید غلامرضا شافعی معاون نظارت راهبردی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هیات همراه از مرکز کنترل فضای کشور، فعالیت‌ها، دستاوردها، موانع و چشم‌انداز دو اداره‌کل ارتباطات و ناوبری و مراقبت پرواز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بازدید رحمت‌اله مه‌آبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی٬ محمد امیرانی مدیرکل ارتباطات و ناوبری و ابراهیم مرادی مدیرکل مراقبت پرواز نیز حضور داشتند.

مه‌آبادی با اشاره به فعالیت حوزه الکترونیک مرکز کنترل فضای کشور از آن به‌عنوان فضایی عملیاتی یاد می‌کند. فضایی که پروازها با ایمنی بیشتر و سرویس‌دهی مطلوب کنترل و هدایت می‌شوند تا به مقصد مورد نظر خود برسند به‌همین دلیل این بخش یکی از بخش‌های اصلی مرکز کنترل فضای کشور است.

همچنین امیرانی مدیرکل ارتباطات و ناوبری در این زمینه گفت: در این بخش ما با سیستم اتوماسیون راداری سروکار داریم که یک سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که اطلاعات مربوط به پرواز و هواپیما را پردازش و ارتباط بین خلبان و کنترلر را برقرار می‌کند و همچنین سیستم VSCSکه ارتباطات کلامی را ایجاد می‌کند و یکی از واحدهای زیرمجموعه اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی است و مهمترین وظیفه آن برنامه‌ریزی، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و پشتیبانی است.

وی در ادامه به رادارهای موجود در کشور اشاره کرده و می‌افزاید: این رادارها به رادارهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند که کار اصلی نظارت را انجام می‌دهند. بطوریکه سایت راداری اطلاعات پروازی را جمع‌آوری و وارد سیستم اتوماسیون مرکز کنترل کرده و همکاران مراقبت پرواز با آسایش و ایمنی بیشتری موقعیت پروازها را رصد کرده و اطلاعات کاربردی را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

در توضیحات بیشتر این بازدید، امیرانی ادامه می‌دهد که اداره‌کل ارتباطات و ناوبری در بعد ارتباطی وظیفه برقراری ارتباط بین ۲۷ ایستگاه ارتباطی و همچنین ۱۰ ایستگاه راداری و نظارتی را به‌منظور تکمیل پوشش فضای کل کشور به لحاظ دیداری بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز ادامه می‌دهد: اداره‌کل ارتباطات و ناوبری در سه بعد ارتباطات، ناوبری و نظارتی با همکاران مراقبت پرواز فعالیتی تنگاتنگ دارد.

وی گفت: در این بخش شاهد سرویس‌دهی مطلوب و ایمن به پروازهای داخلی و همچنین پروازهای عبوری هستیم.

مه‌آبادی عنوان کرد: این مرکز وظیفه سرویس‌دهی به پروازهای داخلی، بین‌المللی٬ عبوری و سایر پروازها را دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه به چالش‌ها و راهکارهای موجود توسعه خطوط هوایی  اشاره کرد و گفت: ما بایستی به مناسب‌ترین و ایمن‌ترین فضای کشور دست پیدا کنیم و این امر میسر نخواهد شد مگر آنکه راه‌های هوایی را افزایش و مسیرها را موازی، مستقیم و یک طرفه نماییم.

وی بیان داشت: هر اندازه فضای کشور ما پر ترافیک باشد بطوریکه تعداد پروازهای عبوری از یک‌هزار پرواز موجود به دو هزار پرواز و تعداد ایرلاین‌های داخلی از ۷۰ به ۱۵۰ برسد، به طور حتم امن‌ترین فضا را در کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نگاه ما نگاه ایمنی است، عنوان کرد: موانعی را در بخش غیر نظامی داریم که طی جلساتی که با ارگان‌های ذیربط داشته‌ایم امیدواریم این موانع برطرف شود و همچنین با مشکلاتی نظیر تجهیز فرودگا‌ه‌های غیر اقتصادی مواجه هستیم که این نیازمند بهبود شرایط و رفع  موانع مذکور است.

مه‌آبادی افزود: ما باید با اهداف اقتصادی تجهیزات را خریداری کنیم که بتوانیم در جهت ایمنی بیشتر از آن بهره‌برداری کنیم نه آنکه تجهیزات را در فرودگاهی که شرایط پذیرش و یا بکارگیری آن را به دلایل مختلف ندارد٬ استفاده کرد.

وی با اعلام اینکه فرودگاه‌های ما نیازمند بکارگیری سیستم‌های مدرن هستند، افزود: در حال حاضر در منطقه شاهد آن هستیم که پوشش راداری را تا سطح باند هم آورده‌اند بنابراین نیازمند بکارگیری و استفاده از سیستم‌های جدید راداری و دیگر سیستم‌های ناوبری و کمک ناوبری هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور همچنین با اشاره به اهمیت موقعیت و محل اپروچ و برج مراقبت پرواز گفت: ما می‌بایست برای در امان ماندن از هرگونه سانحه‌یی فرودگاه را به سیستم‌های بروز مجهز کنیم./

نظر شما