شناسهٔ خبر: 104241 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی:

۶۵۰ هکتار زمین مورد نیاز نهضت مسکن در خراسان جنوبی تامین شد/اشتغالزایی ۱۰۴ هراز نفری در خراسان جنوبی با تکمیل طرح نهضت مسکن ملی

وحيد داعي.JPG مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین ۶۵۰ هکتار زمین برای نهضت مسکن ملی خبر داد و گفت: تعدادی از واحدهای مسکونی تحویل داده شده و پایان سال آینده نیز مرحله دوم تحویل واحدها را آغاز می‌کنیم.

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت مسکن ملی در خراسان جنوبی بیان کرد: ۶۵۴ هکتار زمین برای خراسان جنوبی مورد نیاز است که بالغ بر ۶۵۰ هکتار زمین در ۳۱ شهر با روش‌هایی مثل تغییر کاربری، استفاده از املاک مازاد دستگاه‌ها یا الحاق زمین به محدوده شهرها در نظر گرفته شده است.

داعی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین زمین در این استان وجود ندارد و برای تمام واجدین شرایط زمین تامین خواهد شد.

وی افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی ۴۰ هزار واحد مسکونی است که ۱۸ هزار واحد آن مسکن روستایی و ۲۲ هزار واحد، مسکن شهری از جمله استیجار، خود مالک و گروه‌های کم درآمد است.

به گفته داعی در استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط جغرافیایی کویری استان و شرایط خاص فرهنگی تراکم الگوی ساخت واحدها کمتر است.

وی سهمیه در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی را ۴۰ هزار واحد طی ۴ سال اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۴۱ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده اند و برای ۵ هزار نفر پیامک ارسال شده که ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان مجرد هستند.

وی افزود: تا کنون ۱۷۰۰ نفر مدارک خود را ارسال کرده اند و با هماهنگی‌های انجام شده متقاضیان با دفاتر پیشخوان مرتبط شده اند.

داعی خاطر نشان کرد: در استان خراسان جنوبی، دو روش برای ساخت واحدها در نظر گرفته‌ایم: روش اول واگذاری به صورت گروهی است که تسهیلات در اختیار گروه‌های ساخت قرار گرفته شده و آن‌ها برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: روش دوم توافق با انبوه‌سازان است و لیست پیشنهادی مصالح و قیمتها که از سوی معاونت مسکن و ساختمان ابلاغ شده در اختیاز آن‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با توجه ادغام دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن، حدود ۳ هزار واحد پروانه ساختمانی گرفته‌اند، ۲ هزار واحد در مرحله اجرای فونداسیون، یک هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و حدود ۸۰۰ واحد نیز در مرحله نازک‌کاری است.

داعی اعلام کرد: تا کنون ۱۵ واحد تحویل داده شده و سکونت نیز انجام گرفته است، واحدهای متقاضیان ثبت نام شده جدیدتر نیز اواخر سال ۱۴۰۱ تحویل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در بیان اهمیت موضوع مسکن به ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم اشاره کرد و گفت: همچنین با توجه به منافع زیادی که برای صنایع وابسته دارد، اشتغالزایی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طبق آمار اعلام شده هر ۱۰۰ متر مربع زیربنا ۲.۶ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند. به عبارتی دیگر فقط در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۰۴ هزار شغل با تکمیل نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد شد.