شناسهٔ خبر: 104252 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد:

هشدار به نیروهای امدادی برای آمادگی در روزهای برفی/لزوم خودداری هموطنان از کوهنوردی و ترددهای غیرضروری در جاده‌ها

برفروبی محورهای آذرشرقی.jpg رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت جوی امروز و بارش برف و باران در کشور از ابلاغ هشدارها به نیروهای امدادی و وزارت‌خانه‌های نیرو، کشاورزی، بهداشت خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اعلام هشدارهای زرد و نارنجی امروز، اظهار کرد: اواخر امروز بارش‌های پراکنده را در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، کردستان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز شاهد هستیم.

وی افزود: فردا دامنه فعالیت‌های بارشی شدیدتر می‌شود و غالباً این بارش‌ها به صورت برف و در مناطق گرم‌تر به صورت باران است.

ضیاییان گفت: مناطقی بارشی شامل شمال فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، همدان، مرکزی، قم قزوین، البرز، تهران، غرب اصفهان، اردبیل و گلستان می‌شود.

وی ادامه داد: در استان‌ چهارمحال و بختیاری و غرب کردستان بارش‌ها شدیدتر و به صورت برف خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه تمامی محورهای مواصلاتی استان‌های ذکر شده برفی هستند، گفت: از محورهای خطرناک‌تر می‌توان به محورهای بین استان اردبیل و استان تهران، البرز و قزوین به سمت گیلان و مازندران اشاره کرد و محورهای استان چهار محال و بختیاری به ویژه محورهای روستایی نیاز به عملیات راهداری شدیدتری دارند.

به گفته ضیاییان، روز جمعه بارش‌ها محدود تر شده و استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی را درگیر می‌کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا توصیه‌هایی نیز برای مردم داشت و تاکید کرد: با توجه به لغزندگی جاده‌ها و  کاهش دید، هم‌وطنان از تردد غیر ضروری خودداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین مردم باید از کوهنوردی به دلیل وزش باد شدید و شرایط نامساعد جوی پرهیز کرده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دلیل کاهش دما را نیز مد نظر قرار دهند.

ضیاییان خاطر نشان کرد:  هشدارهای هوایی به وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، بهداشت، نیروهای عملیاتی و امدادی مثل هلال احمر و سایر دستگاه‌های اجرایی برای آمادگی با حوادث احتمالی ابلاغ شده است.