شناسهٔ خبر: 104295 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کرد؛

پیشنهاد تعیین محلات معین برای محلات کمتر برخوردار

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان البرز پیشنهاد داد برای بهبود وضع زندگی در محلات هدف بازآفرینی شهری محلات معین تعیین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی سفر خود به البرز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان که با حضور استاندار و اعضای عضو ستاد و نیز انبوه‌سازان خرد و کلان برگزار شد، شرکت کرد. 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این نشست پیشنهاد داد برای بهبود وضعیت زندگی در محله‌های کمتر برخوردار، محلاتی به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین شده و از ظرفیت‌های آن‌ها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات گسترده شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌ها در محلات هدف عنوان کرد: حداکثر ۳۵ درصد طرح‌های اقدام مشترک اجرایی شده و بخش عظیمی از مشکلات همچنان باقی‌ است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه باید در مجموعه اقدامات، مردمی‌سازی صورت بگیرد، اظهارکرد: لازم است علاوه بر اقدامات دولتی، اقداماتی از جنس مردمی و جهادی در زمینه بازآفرینی شهری انجام شود. 

آييني همچنين با اشاره به نقش و خدمات دفاتر تسهيلگري كه رابط بين مردم و مديريت شهري هستند به افزايش اين دفاتر جهت توسعه محله تاكيد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها با ابلاغ از سوی استانداران به سرعت تامین اعتبار شود، اضافه کرد: ۴۰ محله هدف بازآفرینی شهری در استان البرز باید تسهیلات، معافیت‌ها و مشوق‌های لازم را جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به لزوم حمایت از سازندگان مسکن دارای سابقه ساخت در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، گفت: ستاد بازآفرینی شهری استان و شهرستان باید بر قراردادهای مالکان واحدهای فرسوده با مسکن‌سازان نظارت کند. 

به گفته رییس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران باید جهاد نوسازی با نهضت ملی مسکن هم راستا شود. او همچنین بر فعال شدن و استفاده از ظرفیت‌های ماده 9 و ماده 12 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برای سرعت بخشیدن به نوسازی این بافت‌ها تاکید کرد.

آیینی همچنین کاهش زمان صدور پروانه ساخت به سازندگان در بافت‌های فرسوده به یک ماه را یکی از انگیزه‌های لازم برشمرد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بهترین مشوق برای نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، اعطای تراکم تشویقی و مازاد است، همچنین از دیگر ضوابط تشويقي شهرسازي كاهش پاركينگ مورد نياز واحدهاي ساختمان در محلات با بافت ریزدانه است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان این جلسه از اقدامات شهردار کرج، شهردار محمدشهر و مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، در راستای تحقق اهداف بازآفرینی شهری تقدیر کرد.