شناسهٔ خبر: 104578 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاونت مسکن و ساختمان به استان‌ها ابلاغ کرد؛

تمدید مهلت استفاده از مجوزهای موقت اشتغال برای شرکت‌های مهندسی

محمود محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان در مکاتبه با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور از تمدید مهلت استفاده از مجوزهای موقت اشتغال برای شرکت‌های مهندسی تا پایان اسفند امسال با رعایت ۷ بند خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در مکاتبه با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور از تمدید مهلت استفاده از مجوزهای موقت اشتغال برای شرکت‌های مهندسی تا پایان اسفند امسال با رعایت ۷ بند خبر داد.

در متن این ابلاغ آمده است نظر به درخواست‌های واصله از ادارات کل راه و شهرسازی و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان و پیرو ابلاغ شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر به شماره ۰۲ / ۱۰۰ / ۱۷۷۲۳۵ مورخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ و اصلاحیه شماره ۸۳۹۰۴ / ۴۰۰ مورخ ۱۱ مهر ۱۴۰۰ آن به آگاهی می‌رساند کلیه اشخاص حقوقی دارنده پروانه اشتغال به کار که نسبت به تطبیق شرایط خود با مفاد شیوه‌نامه ابلاغی و اصلاحیه آن اقدام نکرده باشند، می‌توانند موقتا از پروانه اشتغال به کار خود مطابق ضوابط و شرایط زیر و با رعایت بند ۷ اصلاحیه بخشنامه مذکور، حداکثر تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ استفاده کنند:

۱.ایجاد صلاحیت جدید برای اشخاص حقوقی طراح و ناظر مذکور مجاز نیست.

۲.افزایش ظرفیت شخص حقوقی ناشی از تغییر افراد شاغل یا عضو هیات‌مدیره صرفا در شرایط زیر امکانپذیر است:

الف) جایگزینی عضو در هر پایه و صلاحیت به جای عضو فوت شده شاغل یا عضو هیات‌مدیره شخص حقوقی

ب) ارتقای پروانه اشتغال به کار حقیقی شخص شاغل یا عضو هیات‌مدیره

۳.جایگزینی شخص شاغل یا عضو هیات‌مدیره با سایر اشخاص مشروط به عدم افزایش ظرفیت اشتغال در هر رشته بلامانع است.

۴.تمدید پروانه اشتغال به کار کار کلیه اشخاص حقوقی طراح و ناظر که تاریخ اعتبار پروانه آنها از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ پایان یافته است با رعایت بندهای فوق و ارایه سایر مدارک موردنیاز و با اخذ تعهد کتبی مبنی بر تطبیق شرایط خود با شیوه‌نامه جدید تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ بلامانع است.

۵.صدور پروانه اشتغال به کار صرفا با شرایط شیوه‌نامه ابلاغی ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ و اصلاحیه مورخ ۱۱ مهر ۱۴۰۰ امکانپذیر است.

۶.اشخاص حقوقی طراح و ناظر که تاریخ اعتبار آنها تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ منقضی می‌شود، صرفا تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ فرصت دارند نسبت به تشکیل پرونده و تطبیق شرایط خود با شیوه‌نامه ابلاغی اقدام کنند و در غیر اینصورت امکان استفاده از سوابق شخص حقوقی جهت کسب امتیاز تجربه کاری موضوع جدول شماره ۷ شیوه‌نامه فوق‌الذکر برای آنها میسر نیست.

۷.مسئولیت کارهای نظارت قبلی اشخاص حقوقی که خود را با شیوه‌نامه مذکور و اصلاحیه آن تطبیق ندهند تا اتمام عملیات ساختمانی بر عهده همان شخص حقوقی است و در صورت انطباق شرایط شخص حقوقی با شیوه‌نامه ابلاغی، چنانچه شخص حقوقی، صلاحیت لازم برای تقبل آن پروژه‌ها را نداشته باشد، لازم است مدیرعامل و مهندسان تعهدکننده پروژه‌های مذکور یا مدیرعامل و مهندسان دارای صلاحیت و ظرفیت مشابه تا زمان اتمام عملیات ساختمان و ارایه گزارش پایان کار ساختمان به شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه در شرکت حضور داشته باشند.

۸.برای اشخاص حقوقی طراح و ناظر که تا پایان سالجاری و پس از تطبیق با شیوه‌نامه فوق‌الاشاره، پروانه اشتغال به کار صادر می‌شود، ضریب اولویت ۵۰ درصد در فرمول ارجاع کار لحاظ می‌شود.

۹.بکارگیری بازنشستگان تا سقف ۲۵ درصد تعداد اعضای هیات‌مدیره شخص حقوقی با رعایت شرایط مندرج در جدول شماه ۵ شیوه‌نامه یاد شده بلامانع است. شایان ذکر است در صورت استفاده از بازنشستگان لازم است در زمان تمدید پروانه اشتغال به کار، تاییدیه پرداخت مالیات درآمد قرارداد این‌گونه اشخاص برای ایامی که در شرکت حضور داشته‌اند ارایه شود.