شناسهٔ خبر: 104810 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محورهای ۳ گانه تفاهم‌نامه همکاری با ازبکستان تشریح شد؛

بندر چابهار آماده جذب سرمایه‌گذاری کشورهای CIS و جنوب شرق آسیا

بندر چابهار مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: فضای سرمایه‌گذاری برای کشورهای علاقمند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به بهترین شکل فراهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به تمایل بندر چابهار در رابطه با سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، گفت: بندر چابهار نقش موثری در تسهیل حمل و نقل بین کشورهای منطقه دارد و امکانات و ظرفیت‌های بندر چابهار به گونه‌ای است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری با ازبکستان که هیات اقتصادی و تجاری آن چند هفته پیش به ایران آمدند، در سه محور طراحی شد، گفت: محورهای سه گانه این همکاری، شامل سرمایه‌گذاری بلندمدت ازبکستان در فازهای توسعه‌ای بندر چابهار، بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندر شهیدبهشتی چابهار برای ترانزیت و تجارت بازرگانان ازبکستانی و نیز پیوستن کشور ازبکستان به تفاهم‌نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: اراده سیاسی ایران و ازبکستان بر همکاری تنگاتنگ اقتصادی است تا شاهد بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم و در این راستا هیات بلندپایه ازبکستان از بندر چابهار بازدید کرد و پس از بازدید از بندر چابهار و زیرساخت‌های عظیم آن، فرصت‌های همکاری‌های مشترک تشریح و بررسی شد.

آقایی افزود: در ماه آینده در خصوص این تفاهم‌نامه بررسی لازم با حضور وزرای دو کشور در تهران صورت می‌گیرد و به نتایج مثبتی در این راستا دست خواهیم یافت.

حفظ استقلال اقتصادی بندر چابهار در دستور کار

وی در رابطه با حضور سایر کشورها در بندر چابهار، بیان کرد: یکی از اهداف در بندر چابهار این است که استقلال اقتصادی این بندر را حفظ کنیم و همانگونه که هند تمایل بسیار زیادی به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار دارد و تجهیزاتی را در بندر چابهار مستقر کرده، این فضا برای سایر کشورها فراهم است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه علاقمند به سرمایه‌گذاری و حضور کشورهای حوزه CIS، کشورهای جنوب شرق آسیا و نیز کشور افغانستان در بندر چابهار هستیم، گفت: تمایل داریم کشورهای مختلف در زیرساخت‌های ایجاد شده و فازهای توسعه‌ای بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند و در این میان تمام تلاش خود را برای همکاری و مشارکت هرچه بیشتر و بهتر به کار خواهیم بست.