شناسهٔ خبر: 10486 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طرح جامع سمنان در شورایعالی معماری و شهرسازی تصويب شد

میدان ارگ سمنان طرح جامع سمنان در شورایعالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه دیروز (۱۹ مردادماه) شورای عالی معماری و شهرسازی به دبیری پیروز حناچی طرح جامع شهر سمنان به تصویب رسید.

بر اساس مطالعات طرح فرادست مصوب ناحیه غرب سمنان، عملكرد اصلی شهر سمنان در افق سال ۱۴۰۵، صنعتی، خدمات اداری، خدمات برتر (آموزش عالی، فنی ومهندسی) تعیین شده است و به عنوان پایتخت منطقه‌ای ایفای نقش خواهد کرد.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت شهر سمنان ۱۵۳۶۸۰ نفر و تراكم ناخالص وضع موجود شهر ۵۹۰۲۴ نفر بوده است.

طرح جامع شهر سمنان با پیش‌بینی جمعیت ۲۷۲۵۰۰ نفر در افق سال ۱۴۰۵، تراكم ناخالص پیشنهادی ۸۴ نفر، در  محدوده‌ای به وسعت ۳۲۴۳ هكتار و حریم حدود ۲۰۱۲۲ هكتار، در تاریخ ۹۳/۹/۱ به تائید شورای برنامه ریزی و توسعه استان سمنان رسیده بود.

یكی از عناصر عمده كالبدی شهر سمنان را باغات تشكیل می‌دهند كه از جنبه اكولوژیكی و دید و منظر شهری دارای اهمیت بسزائی هستند. به منظور حفظ باغات در مقابل ساخت و سازهای شهری و تغییر كاربری، اراضی باغات، از محدوده مصوب شهر خارج شده و در حریم آن قرار گرفته‌اند.

در سازمان كالبدی بافت قدیم، مراكز محلات، عناصر شاخص كالبدی مانند بازار، مساجد، تكیه‌ها و ... استخوان بندی اصلی بافت را تشكیل می‌دهند.

طرح جامع شهر سمنان، پس از هشت جلسه بررسی از سوی كمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری، در جلسه مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی شهرسازی و معماری، با اعمال اصلاحاتی، مورد تصویب قرار گرفت. در این مصوبه مقرر شد شركت عمران و بهسازی با همكاری سازمان میراث فرهنگی برای تحقق اهداف كلان طرح جامع در بافت میانی شهر سمنان طرح بازآفرینی شهری را تهیه و در كوتاهترین زمان به عنوان طرح مكمل طرح جامع و پس از تصویب در كمیسیون ماده ۵ در اختیار شهرداری جهت اجرا قرار دهد.

لازم به ذكر است با تصویب طرح جامع سمنان، برای نخستین بار در تاریخ شورایعالی شهرسازی و معماری اعلام و ابلاغ مصوبه طرح جامع یك شهر بطور همزمان انجام می‌گیرد. این مهم با مشاركت مقامات مسئول استانی و مشاور طرح با تدبیر شورایعالی محقق شد.

بنا بر این گزارش، سمنان شهر مركز استان و مركز شهرستان سمنان ششمین استان بزرگ كشور است که هم اكنون  دارای هشت شهرستان و ۱۸ شهر است./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۲ ۱۴:۲۲محمد رضا دامغانیان 0 0

    سلام ضمن تشکر متاسفانه در خبر طرح جامع سمنان عکس میدان هفت تیر  شاهرود درج شده لطفا سریعا با عکس ارگ یا...  تعویض گردد متشکرم دامغانیان معاون شهرسازی و معماری  
                                

نظر شما