شناسهٔ خبر: 105065 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مقایسه‌ تحولات حوزه مسکن و حمل و نقل از ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰؛

افزایش ۵۹ درصدی سهم مسکن بادوام/ شبکه‌های باران‌سنجی ۳۳۴۳ مورد بیشتر شد/ افزایش ۲۶۵۰ کیلومتری طول آزادراه‌ها/ ارتقا ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری ظرفیت مسافری بنادر/ افزوده شدن ۱۴۴ فروند به ناوگان هوایی

تصویر روز: نمایی زیبا از ساختمان وزارت راه و شهرسازی در روز طبیعت مقایسه‌ آمارهای مربوط به تحولات در حوزه مسکن و شهرسازی، زیرساخت‌های هواشناسی، راه و صنعت حمل و نقل، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان حال حکایت از رشد و افزایش در همه موارد دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقایسه‌ آمارهای مربوط به تحولات در حوزه مسکن و شهرسازی، زیرساخت‌های هواشناسی، راه و صنعت حمل و نقل، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان حال حکایت از رشد و افزایش در همه موارد دارد. در این زمینه و در حوزه مسکن، با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان در حوزه مسکن مشکلات بزرگی برای طبقه متوسط و اقشار ضعیف وجود دارد؛ اما آمارهای ۴ دهه اخیر نشان می‌دهد که بخش عمده این مشکلات ناشی از تحولات اقتصادی و متناسب نبودن رشد درآمد خانوارها با تغییرات قیمتی کالاهای سرمایه است و از منظر تولید و موجودی مسکن، مشکل حادی در کشور وجود ندارد.

از جمله اتفاقات مثبت در دوره انقلاب، کاهش تراکم خانوارها در واحدهای مسکونی است به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تقریبا در هر واحد مسکونی یک خانوار سکونت دارد؛ در حالی که این شاخص در سال ۱۳۵۷ معادل ۱.۳ خانوار بود. همچنین با کوچک‌تر شدن بعد خانوار، تراکم نفر در واحدهای مسکونی تقریبا نصف شده است.

تحولات حوزه مسکن و شهرسازی

برابر آمارها تا سال ۱۳۵۷ موجودی مسکن کشور ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود که این آمار هم اکنون به ۲۹ میلیون و ۷۶ هزار واحد افزایش یافته است. همچنین آمار تراکم خانوار در واحد مسکونی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱.۳ بوده است اما این میزان در حال حاضر به ۱.۰۳ کاهش پیدا کرده است.

مطابق آمارهای موجود تا سال ۱۳۵۷ میزان تراکم بر اساس نفر در واحد مسکونی ۶.۴ بوده است که این میزان هم اکنون به ۳.۳ درصد کاهش یافته است. سهم مسکن بادوام در کشورمان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۳.۹ درصد بوده است اما آمار سهم مسکن بادوران در حال حاضر به ۸۲.۸ درصد افزایش یافته است.

توسعه زیرساخت‌های هواشناسی

توسعه راه‌ها و تقویت زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل در پیشانی دستاوردهای حوزه راه و شهرسازی قرار دارد اما در پس کرانه این توسعه، باید حوزه‌های پشتیبانی مهمی نظیر هواشناسی نیز تقویت شوند تا هم در استفاده از قابلیت‌های ایجاد شده و هم در جلوگیری از وقوع بحران‌های وابسته به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مشکلی حادث نشود.

سازمان هواشناسی به عنوان مجموعه مهمی که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده و ریاست آن را معاون وزیر بر عهده دارد، در طول ۴۳ سال گذشته همپای سایر حوزه‌های تحت امر این وزارتخانه رشد کرده تا سیطره کاملی برای سنجش اقلیم ایران داشته باشد.

مطابق آمارها تا سال ۱۳۵۷ تعداد شبکه‌های باران‌سنجی در کشور تنها ۳۵ عدد بود اما هم‌اکنون ۳۳۷۸ شبکه باران‌سنجی در کشور فعال است. همچنین تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شبکه‌های اقلیم‌شناسی در کل کشور ۱۲۱ شبکه بوده که این آمار در حال حاضر به ۷۲۳ شبکه افزایش یافته است. براساس آمارها تا سال ۱۳۵۷ ایران فاقد ایستگاه خودکار هواشناسی بود اما در حال حاضر کشورمان دارای ۴۹۹ ایستگاه خودکار هواشناسی است. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور تنها ۳۱ ایستگاه هواشناسی فرودگاهی وجود داشت اما در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های هواشناسی فرودگاهی به ۶۵ مورد افزایش یافته است. همچنین بر اساس آمارها تا سال ۱۳۵۷ ایران فاقد هر گونه ایستگاه شبکه سنجش برخط بود اما هم اکنون کشورمان ۴۷۰ ایستگاه شبکه سنجش برخط دارد.

دستاوردهای حوزه راه و صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل در ۴ دهه اخیر متناسب با توسعه افقی شهرها، رشد جمعیت و ارتقای سطح رفاه، توسعه پیدا کرده و به وضعیتی غیر قابل قیاس با دوران پهلوی رسیده است. این توسعه در همه شقوق حمل و نقل و با وجود محدودیت‌های خارجی و تحریم به گونه‌ای رشد کرده که بخش عمده‌ نیاز بهره‌برداران در حوزه‌های جاده‌ای، دریایی، ریلی و هوایی برآورده می‌شود.

مطابق آمارها تا سال ۱۳۵۷ طول آزادراه‌ها ۷۶ کیلومتر بوده است، این آمار در حال حاضر به ۲۷۲۶ کیلومتر توسعه پیدا کرده است. همچنین طول بزرگراه‌های کشور تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۵ کیلومتر بود اما هم اکنون طول بزرگراه‌های ایران به ۱۹ هزار و ۳۳۶ کیلومتر رسیده است. تا سال ۱۳۵۷ طول راه روستایی آسفالت ۳۰۰۰ کیلومتر بوده اما این آمار هم‌اکنون به ۱۱۴ هزار کیلومتر توسعه افزایش پیدا کرده و برابر آمارها تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول راه فرعی و اصلی در کل کشور ۴۷ هزار کیلومتر بود اما این آمار در حال حاضر به ۶۲ هزار و ۷۹۵ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

همچنین تا سال ۱۳۵۷ طول خطوط اصلی ریلی ۴۵۷۵ کیلومتر بوده که هم اکنون طول خطوط اصلی ریلی در کشور هم اکنون ۱۱ هزار و ۷۲۸ کیلومتر است.تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فقط ۴۲۰ دستگاه لکوموتیو داشت اما هم اکنون کشورمان دارای ۹۵۶ دستگاه لکوموتیو است. برابر آمارها تا سال ۱۳۵۷ تعداد واگن‌های باری کشور ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بود که این آمار در حال حاضر به ۲۷ هزار و ۷۱۷ دستگاه رسیده است.

تحولات در زمینه بنادر

ظرفیت بنادر تجاری کشور تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۱۹ میلیون تن بود اما این ظرفیت هم اکنون به ۲۲۶ هزار تن افزایش پیدا کرده است. تا سال ۱۳۵۷ ظرفیت کانتینری بنادر تجاری کشور تنها ۷۵ هزار TEU بوده که این آمار در حال حاضر به ۸ میلیون TEU ارتقا یافته است. مطابق آمارها تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت مسافری بنادر فقط ۵۰۰ هزار نفر بوده است و این آمار در حال حاضر به ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

 

پیشرفت‌های حوزه صنعت هوایی

تا سال ۱۳۵۷ تعداد ناوگان فعال هوایی کشور تنها ۲۵ فروند بود اما این آمار هم اکنون به ۱۶۹ فروند ارتقا یافته است. همچنین تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت عملیاتی هواپیما در کشور فقط ۴۱۶۹ صندلی بود که این آمار در حال حاضر به ۲۶ هزار و ۸۳ صندلی رسیده است. برابر آمارها تا سال ۱۳۵۷ کشورمان تنها ۲۲ فرودگاه باری و مسافری داشت اما در حال حاضر ایران دارای ۷۰ فرودگاه باری و مسافری است.