شناسهٔ خبر: 105141 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۴۳ ساله حوزه ریلی کشور نشان می‌دهد؛

روایت پیشرفت| رشد ۲.۵ برابری خطوط اصلی ریلی پس از انقلاب/ افزایش ۱۵۰ درصدی خطوط آهن کشور از سال ۵۷ تا کنون

خبر بازدید معاون وزیر از پروژه راه آهن  اردبیل ارزیابی عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل از سال‌های ۱۳۵۷ تاکنون حکایت از رشد ۲.۵ برابری خطوط اصلی ریلی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ اگرچه عملکرد دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب، کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشته اما توسعه خطوط ریلی ایران در ۴۳ سال گذشته به اندازه‌ای چشمگیر بوده که راه آهن را از سردمداران پیشرفت‌های پس از انقلاب می‌دانند.

بسط و تعریض خطوط ریلی به ویژه در حوزه‌های بین المللی به عنوان یکی از اقدامات زیربنایی موثر در تجارت و روابط اقتصادی کشور و در جهت تقویت ارتباط با همسایگان همواره مورد تاکید بوده است. افتتاح پروژه‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه و امضای اسناد همکاری حمل و نقل ریلی طی ماه‌های اخیر نیز در همین راستا انجام گرفته است.

طول خطوط اصلی ریلی در کشور تا پیش از انقلاب ۴ هزار و ۵۷۵ کیلومتر بوده و بهره‌برداری از طرح‌های متعدد ریلی در این حوزه باعث شده که امروز طول این خطوط به ۱۱ هزار و ۷۲۸ کیلومتر برسد.

به عبارت دیگر خطوط ریلی راه‌ آهن طی ۴۳ سال گذشته رشد بیش از ۲.۵ برابری را تجربه کرده و در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی بیش از ۶ هزار کیلومتر افزایش داشته است.

موجودی کشور از لحاظ تعداد لوکوموتیو نیز طی ۴۳ سال گذشته به میزان ۲ برابر افزایش یافته و از حدود ۴۲۰ دستگاه در سال ۵۷  به ۹۵۶ دستگاه رسیده است.

گفتنی است در سفر اخیر رئیس جمهور به همراه هیات اقتصادی خود به مسکو نیز ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو از این کشور مطرح شده‌است.

همچنین افزایش ۲ برابری تعداد واگن های باری کشور نسبت به پیش از انقلاب از دیگر دستاوردهای حوزه ریلی در مسیر توسعه و پیشرفت است. تعداد واگن های باری موجود تا پیش از انقلاب ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بوده و اکنون به ٢٧ هزار و ۷۱۷ دستگاه رسیده است.

شایان ذکر است ایران دارای بیش از ۱۴ هزار و ۷۸ کیلومتر شبکه راه‌آهن استاندارد و ۹۶ کیلومتر خطوط آهن عریض است.