شناسهٔ خبر: 105143 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر در پارلمان بخش خصوصی تشریح کرد؛

اعلام برنامه‌های سازمان بنادر برای رفع مشکلات تجارت دریایی/ تشکیل کمیته مشترک برای افزایش تولید سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها

حضور مدیرعامل سازمان بنادر در اتاق بازرگانی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سازمان بنادر برای رفع برخی مشکلات و معضلات سالیان گذشته بخش‌های خصوصی فعال در صادرات و واردات دریایی، ناشی از تحریم‌ها، در حال تدوین برنامه کوتاه مدت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به سوالات و دغدغه‌های تجار و فعالان بخش‌خصوصی در حمل‌ونقل دریایی پاسخ داد و گفت: سالانه حدود ۵۵ هزار کشتی تجاری بزرگ و کوچک، با ایمنی کامل، به آب‌های سرزمینی و بنادر ایران وارد و خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه موضوع بانکرینگ (سوخت‌رسانی به شناورها در دریا) یکی از اهداف با اولویت سازمان بنادر محسوب می‌شود، افزود: نکته کلیدی درخصوص بانکرینگ، تولید سوخت کم‌سولفور است که به رغم اعلام پیش‌بینی‌ها مبنی بر الزام قانون استفاده کشتی‌ها از این نوع سوخت از سال ۲۰۲۰، کماکان با کمبود تولید سوخت با درصد کم سولفور برای شناورهای ایرانی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با تشکیل یک کمیته مشترک بین این سازمان و وزارت نفت، عقب‌ماندگی در حوزه بانکرینگ و تولید سوخت کم‌سولفور را جبران کند.

رشد ترانزیت از بنادر کشور طی ماه‌های ‌اخیر 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ترانزیت دریایی از ایران طی ماه‌های اخیر، ناشی از فعال شدن روابط دیپلماسی دولت با کشورهای همسایه و سفر رئیس‌جمهوری به این کشورها، تاکید کرد: با رایزنی‌های گسترده و از طریق مذاکره با سفرای کشورهای همسایه و منطقه و سفیران این کشورها در تهران، درصدد هستیم کشورهای قطر، عمان، امارات متحده عربی، هند و پاکستان را از طریق بندر شهید رجایی و چابهار به کشورهای شرق دریای خزر یعنی ازبکستان  افعانستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان وصل کنیم.

استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

صفایی با اشاره به ظرفیت ۱۲ میلیون تنی بندر چابهار و عملکرد ۳ میلیون تن این بندر، گفت: از هرگونه سرمایه‌گذاری در محوطه‌ها و پسکرانه بندر شهید بهشتی استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری یادآور شد: در خصوص موضوع اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و زاهدان به میلک، با طرف‌های هندی مذاکره‌های خوبی صورت گرفته است که امیدواریم راه‌آهن چابهار به زاهدان، طی دو سال آینده عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به یکی از دغدغه‌های تجار ناشی از دریافت دموراژ ( جریمه یا خسارت تاخیر در بارگیری) از کشتی‌ها تاکیدکرد: بیشتر دموراژ اعمال شده به کشتی‌ها، ناشی از تخصیص ارز و در لنگرگاه بوده؛ بنابراین مباحث ارزی مطرح است و دموراژ داخل اسکله نداریم.

بندر آستارا لایروبی می‌شود 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لایروبی بندر آستارا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد، گفت: برای خرید شناور رو-رو توسط بخش‌خصوصی و راه‌اندازی کشتیرانی رو-رو در دریای خزر در حال برنامه ریزی هستیم.

صفایی افزود: نرخ و تعرفه حمل‌و نقل کانتینری تابعه شرایط بازار بین‌المللی است و از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و شرایط بازار جهانی تعیین می‌شود.

چاره‌جویی برای اعمال تخفیفات صادرات

در این نشست همچنین خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های بین‌المللی، در خصوص مشکلات دریافت تخفیفات صادرات، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره از صادرات حمایت کرده و حامی صادرکنندگان ایرانی بوده است. مشکلات اخیر بیشتر ناشی از الزام بانک مرکزی برای دریافت تعهدات ارزی بوده است که درصدد هستیم از طریق مذاکره و همفکری با بانک مرکزی، برای این مشکل چاره‌جویی کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان بنادر،  توجه ویژه به حمل‌ونقل چندوجهی و توسعه لجستیک است، گفت: متاسفانه در بندر شهید رجایی، برخلاف هدف‌گذاری‌های اولیه، هنوز قطار برنامه‌ای تردد ندارد.