شناسهٔ خبر: 105218 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد؛

تامین نیاز سازمان راهداری با تکیه بر متخصصان جوان ایرانی/ کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای با استفاده از سامانه هوشمند

نشست مشترک معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم رونمایی از فراخوان ملی جلب مشارکت‌های تحولی‌ و راهبردی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را سازمانی پیشرو در بحث هوشمند سازی خواند و گفت:‌ این معاونت تمام سامانه‌های مورد نیاز سازمان راهداری را با تکیه بر متخصصان جوان ایرانی تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: در حال حاضر سالانه به طور متوسط حدود ۱۶ هزار فوتی ناشی از تصادفات داریم که بخشی از آن در جاده است که امیدواریم سامانه‌های هوشمند موجب کاهش سهم تصادفات شود.

وی تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به سازمان‌های دولتی دیگر پیشروتر است. یکی از مهمترین خصوصیات این سازمان‌ آن است که با بخش خصوصی مشارکت بسیاری دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه زیرساخت‌های حضور بخش خصوصی به خوبی در سازمان راهداری وجود دارد، گفت:‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از دو سال پیش به صورت جدی‌تر همکاری خود را با سازمان راهداری ادامه داد.

ستاری با اشاره به اینکه این معاونت تمام سامانه‌های مورد نیاز سازمان راهداری را با تکیه بر متخصصان جوان ایرانی تامین کرده است، افزود: حضور فناوری و هوش مصنوعی در بخش راهداری، شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و ارتقاء جاده‌ها باعث کاهش تلفات جاده‌ای خواهد شد.

وی شبکه اطلاعات سازمان راهداری را داری سرویس‌های زیادی خواند و عنوان کرد:‌ روزانه حدود هشت میلیون عکس از خودروهای عبوری گرفته می‌شود که با احتساب امکانات موجود می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سرویس‌دهی به مردم باشد.

انجام بیش از ۹۹ درصد از اقدامات از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در این نشست، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از بار و مسافر از طریق جاده جا به جا می شود،‌ گفت:‌ بیش از ۹۹ درصد از اقدامات از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

امانی افزود: با استفاده از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر حمل بار و مسافر اقدام به نگهداری و ایمن سازی راه‌های کشور می‌کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در حوزه راهداری از حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر راه نگهداری می‌کنیم که اولویت آنها براساس راه اصلی و شریانی کشور بوده است، عنوان کرد:‌ هم اکنون کشور با توجه به برخورداری از ۸۶۰ کیلومتر بزرگراه و یک هزار و ۸۸۸ کیلومتر راه اصلی منتهی به مرزهای زمینی است. با اجرای طرح‌های هوشمند سازی و همچنین با شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز با همکاری شرکت های دانش بنیان شاهد بهبود وضعیت راه ها و همچنین کشته های جاده ای می شویم.

امانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا سازمان راهداری در بحث اعلام جرائم کرونایی با پلیس راهور همکاری داشته و هم اکنون برای صدور بلیت اتوبوس هم به سامانه امید متصل شده است.

وی افزود: در بحث نوسازی ناوگان نیز اقدامات لازم برای تسریع در ورود کامیون‌های زیر سه سال در حال انجام است و طبق قرارداد منعقد شده با شرکت ملی نفت کمبود نفتکش‌ها هم به زودی برطرف می‌شود،‌ چراکه طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه شیوع ویروس اُمیکرون تمامی بخش‌های حمل و نقلی باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و صدور بلیت براساس اطلاعات سامانه امید باشد.

هوشمندسازی اطلاعات سازمان راهداری با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان

در این نشست منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: از پنج سال پیش بحث هوشمندسازی اطلاعات سازمان راهداری را با استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان آغاز کردیم و از سال گذشته تاکنون هم توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی در این بخش دست یابیم.

به گفته منطقی در نمایشگاه حمل و نقل امسال که در حوزه علم و فناوری برگزار شد، سازمان راهداری در مقایسه با پنج سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و از ۲۸ موضوع فناوری در ۱۲ حوزه پیشرفت داشت. همچنین سازمان راهداری در حوزه هوشمند سازی حمل و نقل از جمله در بحث تردد خودروها و نصب دوربین‌های جاده‌ای و علائم راه‌ها اقداماتی را دستور کار خود قرار داده که سند هوشمند سازی در این بخش به زودی ارائه می‌شود.