شناسهٔ خبر: 105244 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد:

افتتاح نخستین اسکله شناور تفریحی و گردشگری بوشهر/ صرف اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های دریایی در استان

به آب انداخته شدن نخستین و بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی ها در بندر بوشهر مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به بهره‌برداری از چندین پروژه این اداره‌کل همزمان با دهه فجر امسال، گفت: برای افتتاح این پروژه‌ها ۱۵۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار صرف شد.

سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره پروژه‌های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر که در دهه فجر امسال افتتاح و یا به بهره‌برداری رسیدند، گفت: بخشی از این پروژه‌ها در جزیره نگین به بهره‌برداری رسیدند که شامل احداث تاسیسات زیربنایی جزیره نگین (مرحله اول اجرایی) و تکمیل بخش اول معابر مجتمع بندری نگین، راه‌ها و تونل انرژی و ۳۰۰۰ متر راه دسترسی بود که با صرف اعتباری معادل ۱۲۵ میلیارد تومان ظرف مدت ۳ سال و ۹ ماه به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پروژه دیگر، بهره‌برداری از ساختمان‌های یگان حفاطت بنادر دیر و کنگان بود. پروژه ساختمان یگان حفاظت گناوه در دو طبقه و با زیربنای ۸۰۰ مترمربع با صرف ۱۰ میلیارد تومان اعتبار طی مدت ۴۸ ماه به بهره‌برداری رسید. ساختمان‌های اداری و آسایشگاه یگان حفاظت بنادر دیر و کنگان نیز هر کدام در یک طبقه به زیربنای ۲۸۵ مترمربع و با صرف اعتبار ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی (مشترکا) ظرف مدت یک سال و نیم افتتاح شد. بخش اداری این دو پروژه هر کدام با مساحت ۱۴۰ مترمربع و شامل قسمت‌های معاونت اداری، معاون قضایی، معاونت انتظامی و دفتر مسئول یگان و بخش آسایشگاه نیز با مساحت ۱۴۵ مترمربع شامل اتاق استراحت، آبدارخانه، نشیمن و اتاق استراحت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: پروژه دیگری که در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید، تکمیل شبکه اطفا حریق بندر بوشهر بود. این پروژه که ظرف مدت یک سال تکمیل شد، شامل نوسازی شبکه قدیمی به طول ۱۸۵۴ متر، ساماندهی سیستم میکروپروسسینگ موتورخانه و ایجاد ۶ حوضچه بتنی مرتبط با شیرهای هیدرانت بود و با ضرف اعتباری معادل ۴ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

ارجمندزاده همچنین از خرید، نصب، راه‌اندازی و تحویل سامانه حفاظت الکترونیک بندر دیلم، به عنوان یکی دیگر از پروژه‌هایی که در دهه فجر امسال در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد و گفت: سامانه یادشده شامل ۱۵ دوربین ثابت، سه دوربین اسپید دام، دو دوربین دام و اجرای دو دکل ۶ متری بود که ظرف مدت یک سال و با صرف اعتباری معادل ۸۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

همچنین به گفته وی، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و طی مراسمی با حضور استاندار بوشهر آئین بهره‌برداری از اولین اسکله شناور تفریحی و گردشگری استان در بندر گناوه برگزار شد. اسکله بندر گناوه یکی از سه اسکله تفریحی گردشگری در حال انجام در استان است و دو اسکله دیگر نیز که مربوط به بنادر کنگان و دیلم است، تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. مشابه همین اسکله برای بندر دیر نیز پیش‌بینی شده است که فاز مطالعاتی آن به پایان رسیده و سال آینده فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: اسکله شناور تفریحی گردشگری بندر گناوه داری ۲۰ متر طول و ۵ متر عرض و قابلیت پهلوگیری سه فروند شناور تفریحی به صورت همزمان است. حداکثر شناوری که از نظر ابخور قابلیت پهلوگیری در کنار این اسکله را دارا هستند، شناورهای با آبخور ۴ متر هستند که قابلیت جابجایی تا ۱۰۰ گردشگر را دارند. یکی از خصوصیات این اسکله‌ها طراحی آنهاست؛ به این ترتیب که پهلوگیری برای قایق‌های کوچک نیز در کنار آن امکانپذیر است.