شناسهٔ خبر: 105275 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید:

تحقق اخلاق مداری و عدالت محوری نتایج ساخت شهر هوشمند است/ شهرهای جدید برای ساخت شهرهای هوشمند تجهیز شوند

علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: هوشمندسازی به معنای تحقق یک شهر اخلاق مدار ، عدالت محور و دسترسی به حقوق شهروندی است که ما امروز موظف به اصلاح تفکر مدیریتی و تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهرها برای ایجاد آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید طی سخنرانی در اولین وبینار ملی پرند، شهر هوشمند به سوی شهرهای جدید نسل نو با تأکید بر ضرورت تعامل هرچه بیشتر حوزه اجرا با حوزه های علمی و دانشگاهی در شهرهای جدید بیان کرد: بدون شک ما برای برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهرهای جدید نیازمند تصمیم سازی علمی نخبگان و دانشجویان هستیم تا بتوانیم در تمامی عرصه های تصمیم گیری از آن ها بهره عملی ببریم؛ در واقع هدف از ایجاد شهرهای جدید در گام اول مدیریت توزیع جمعیت در مناطق هم جوار مادرشهرها به منظور ایجاد سکونتگاه های مناسب جهت زیست‌پذیر کردن اراضی اطراف فضاهای شهری است که ما نیز در این دوره به دنبال مدیریت بهره‌وری از زمین برای ایجاد یک شهر هوشمند و آرمان شهر تمدن‌ساز بوده تا این هدف را محقق سازیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز حوزه فناوری و تکنولوژی در تمامی جهان در اولویت قرار دارد گفت: بنابر این اصل ما نیز باید در طراحی شهری براساس ظرفیت علمی موجود اقدام کرده و شهرهایی متفاوت با شهرهای احداث شده در سنوات گذشته بنا کنیم.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه مدیریت امروز شهرها حتما نیازمند یک رویکرد آینده پژوهی است گفت: امروزه غفلت و عدم توجه به سیاست های برنامه ریزی مبتنی بر این رویکرد مشکلاتی را به همراه می آورد که عبور از آن در سال‌های آتی کار بسیار دشواری خواهد بود.

جعفری در ادامه ساخت یک شهر هوشمند را امری مورد توجه در هر دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دانست و افزود: در این راه اولویت‌های نگاه یک انسان هوشمند در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، محیط‌زیست، معماری، هویت شهری و … باید شناسایی و در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد‌نظر قرار گیرد.

وی در این خصوص تأکید کرد: بنا براین درحال حاضر دو تکلیف اساسی برای ما مبنی بر فراهم کردن محیط شهرهای جدید در حال شکل‌گیری برای محیط‌زیست آینده و برنامه‌ریزی جهت ساخت شهرهای در حال تولد بر اساس ویژگی‌های شهری آینده قرار دارد که باید با کمک مراکز پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، این مقام مسئول ضمن تأکید بر اینکه توجه همزمان به مسائل زیرساختی و شهرسازی در کنار تولید مسکن سیاست اصلی امروز در حوزه شهرهای جدید است گفت: ما امروز نیازمند ساخت بناهای کالبدی فاخر با هویت ارزشمند برای ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان هستیم؛ مسئله‌ای که مواردی از جمله سرعت، کاهش هزینه، توجه به مسائل زیست‌محیطی، آرامش، امینت، ایجاد دسترسی‌های مناسب حمل و نقلی و دسترسی به خدمات دقیق و سالم لازمه تحقق آن خواهد بود.

به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید هوشمندسازی به معنای تحقق یک شهر اخلاق مدار، عدالت محور و دسترسی به حقوق شهروندی است که ما امروز موظف به اصلاح تفکر مدیریتی و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری شهرها برای ایجاد آن هستیم.