شناسهٔ خبر: 105351 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی شرکت بازافرینی شهری ایران اعلام می‌‌شود؛

فراخوان عمومی مشارکت توسعه‌گران در نوسازی بافت‌های فرسوده

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اولویت اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران، نوسازی محله‌ای و توسعه تجمیع ملک‌های ریز‌دانه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی پیرامون تدوین مدل عملیاتی هم راستاسازی جهاد نوسازی بافت‌های فرسوده و محلات کمتر برخوردار با نهضت ملی مسکن و تامین مسکن بخشی از متقاضیان در این بافت‌ها و تدوین چارچوب سیاست‌های کالبدی متضمن تشویق نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

در این نشست محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: این شرکت در نظر دارد در راستای طرح نهضت ملی مسکن به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تسهیلات در اختیار، نسبت به تدوین مدل عملیاتی تامین مسکن متقاضیان نهضت ملی مسکن از طریق نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری اقدام کند و این نشست با هدف اخذ نظارت کارشناسان این حوزه بر گزار شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه با اشاره به ساخت ۴ میلیون مسکن در قالب برنامه نهضت تولید مسکن، گفت: وجود بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی فرصت خوبی برای رسیدن به اهداف این برنامه در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد. در مقایسه با ایجاد شهر جدید یا شهرک‌های متصل و منفصل در بافت‌های فرسوده با سرمایه‌گذاری کمتری در حوزه خدمات روبنایی و زیربنایی، خانه‌ها ساخته می‌شوند و در این بافت‌ها می‌توان فضای ایده‌آل شهری را ایجاد کرد.

وی افزود: بیشتر خانه‌های فرسوده به استثنای تعدادی محلات در شهرهای بزرگ به صورت یک طبقه ساخته شده‌اند بدون اضافه کردن زمین می‌توان با ساخت مسکن چند طبقه، سرریز جمعیت را در این محله‌ها اسکان داد. لیکن هنوز بستر مناسب و فراگیر برای فعال‌سازی تمام عناصر نظام ساخت و ساز مسکن کشور و مشارکت مالکان و ساکنان این محدوده‌ها فراهم نشده است و باید تلاش کرد بتدریج سهم این محلات را در برنامه تولید مسکن ارتقا داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری این که تولید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، عنوان کرد: با تولید مسکن جدید در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده علاوه بر افزایش امنیت و کیفیت زندگی ساکنان، مسکن مورد نیاز جامعه نیز با تولید مسکن مازاد برطرف می‌شود.

آئینی با تاکید بر این که هدف ما نوسازی محله‌ای است، عنوان کرد: این امر نیازمند حضور تسهیلگران، کارگزاران و توسعه‌گران است و به زودی فراخوان عمومی برای حضور این سه گروه در بافت‌های فرسوده خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که دولت با تمام توان در موضوع نوسازی بافت فرسوده وارد میدان شده است، گفت: باید بستر مشارکت تمام نهادها، سازمان‌ها، بخش خصوصی و شهرداری‌ها در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری فراهم شود.

همچنین در این جلسه سید مسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با طرح این موضوع که یکی از مشکلات موجود در حوزه مسکن، بی توجهی نظام مدیریت توسعه شهری به ظرفیت‌های موجود در حمایت از گروه‌های کم‌ درآمد است، گفت: شکست بازار مسکن در پاسخگویی به نیازهای شهروندان به ویژه گروه‌های کم درآمد شهری موضوعی است که باید چرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه به ضرورت‌های مورد نیاز در این مسیر اشاره کرد و گفت: پویایی حیات اقتصادی و اجتماعی کل شهر، توان‌بخشی به عرضه و تقاضای مسکن، پاسخگویی به نیاز مسکن گروه‌های کم درآمد شهری، کاهش پیامدهای شکست بازار، افزایش امکان دسترسی به مسکن ایمن، تسریع نوسازی محدوده‌های ناکارآمد شهری و تسهیل در ساخت مسکن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اهمیت گسترش و تسهیل نظام اعتباری مسکن در این زمینه گفت: در این راستا اعطای تسهیلات و اتخاذ سیاست‌های تشویقی و انگیزشی اداری و مالی، اعتبارات ارزان و ترجیحی، بخشودگی‌های مالیاتی، حذف یا کاهش شدید هزینه‌های اخذ پروانه‌های ساختمان، تسهیل مراحل اداری و ایجاد ساختارهای نهادی پشتیبان جهت مدیریت توزیع تسهیلات می‌تواند راهگشا باشد.

سیدالحسینی با اشاره به این که شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور تحقق تولید ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲ سال اول برنامه جهش تولید مسکن در محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی شهری برنامه‌ای را تدوین کرده است، در خصوص این برنامه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: از اهداف کلان این برنامه می‌توان به افزایش دسترسی به مسکن مناسب در محدوده‌ها و محلات هدف، تعادل‌بخشی بین الگوی عرضه و تقاضای مسکن و ارتقا کیفیت زیست و حفظ و تقویت ساختار اجتماعی در محدوده‌های ناکارآمد شهری اشاره کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تدوین چارچوب سیاست‌های کالبدی متضمن تشویق نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف و این که سیاست‌ها باید در سه سطح کلان، میانی و عملیاتی تدوین شود، توضیح داد: بر این اساس در سطح کلان رویکرد اصلی در تهیه طرح‌های توسعه شهری باید رقابت‌پذیری شهری بر اساس مزیت‌های نسبی هر شهر باشد، همچنین مولفه‌های اقتصادی و ابزارهای توسعه‌ای موثری را برای پیشبرد مفهوم رقابت‌پذیری شهری فراهم کند و ضوابط شهری متناسب با استطاعت‌پذیری اجتماعی و اقتصادی ساکنان و مالکان تدوین شود.

راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در سطح میانی مدیریت شهری باید حمایت‌های ویژه، نظام انگیزشی و رقابتی در مدیریت شهری بر اساس عملکرد آن در نوسازی محلات فراهم شود، ارتقا زیرساخت‌های شهری و تسهیل ضوابط و مقررات نوسازی و تهیه بسته‌های تشویقی نوسازی مورد تاکید قرار گیرد و انعطاف‌پذیری لازم برای تعریف و بهره‌برداری دولت‌های محلی از مزیت‌های رقابتی شهر فراهم شود. علاوه بر این باید به مدیریت شهری استقلال محلی بیشتر و بستر قانونی لازم برای دخیل کردن عموم مردم در فرایند تصمیم گیری داده شود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران،سیدالحسینی در پایان سخنان خود با طرح دو سوال در رابطه با چگونگی ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری اظهار کرد: دو سوال مهم در این زمینه مطرح است «چگونه می‌توان برنامه عملیاتی نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری را با طرح نهضت ملی مسکن هم راستا کرد تا بخشی از نیاز متقاضیان مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری پاسخ داده شود؟» و دیگر این که «ساز و کار مناسب برای تامین مسکن متقاضیانِ طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های ناکارآمد چیست؟» که جواب این سوالات می تواند راهبر برنامه‌های این حوزه باشد