شناسهٔ خبر: 105472 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نگاهی به عملکرد ۴۳ ساله حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور؛

روایت پیشرفت|رشد ۵۵۲ برابری بزرگراه‌ها پس از انقلاب / رشد ۳۸ درصدی ساخت راه‌های روستایی

جاده توسعه راه‌ها در این پهنه جغرافیایی وسیع امری دشوار است، با این حال اما کارنامه ۴۳ ساله وزارت راه و شهرسازی رشد ۵۵۲ برابری بزرگراه‌ها و افزایش ۳۸ برابری طول راه‌های روستایی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بخش‌های متعدد اقتصادی، حوزه راه‌ها و محور‌های مواصلاتی از عرصه‌هایی است که به زعم بسیاری از صاحبنظران اقتصادی، از پیش نیاز‌ها و الزامات اساسی دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌رودبه همین منظور  .توسعه راه‌ها در پهنه جغرافیایی وسیع ایران امری دشوار است اما با این حال طی چهار دهه گذشته یکی از دستاوردهای برجسته انقلاب اسلامی به حوزه راهسازی و گسترش محور‌های مواصلاتی باز می‌‌گردد؛ چراکه در آن سال‌ها توسعه و ایمنی راه‌ها در حاشیه قرار داشت و اکنون رشد فزاینده این حوزه را شاهد هستیم. توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت افزایش یافت و گسترش و ایمن‌سازی راه‌ها در اولویت امور دولت قرار گرفت؛ به طوری که پیش از انقلاب ۷۶ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت، اما هم‌اکنون ایران دارای دوهزار و ۷۲۶ کیلومتر آزادراه است که این آمار رشد ۳۶ برابری آزادراه‌ها را نشان می‌دهد.

رشد ۵۵۲ برابری بزرگراه‌ها پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی

شبکه‌های دسترسی شهری و بین‌شهری و به ویژه بزرگراه‌ها از جمله مهمترین عناصر زیرساخت در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی به حساب می‌آیند. در بخش ساخت بزرگراه‌ها تا زمان انقلاب جمهوری اسلامی ۳۵ کیلومتر به ثبت رسیده بود، این در حالی است که این میزان هم اکنون به ۱۹هزار و ۳۳۶ کیلومتر رسیده است و حکایت از رشد ۵۵۲ برابری دارد.

افزایش ۱.۳ برابری طول راه‌های کشور

بنابر مطالعات انجام شده، طول راه‌های کشور اعم از اصلی و فرعی در ۴۳ سال اخیر، از ۴۷ هزار کیلومتر به ۶۲هزار و ۷۹۵ کیلومتر افزایش داشته است که این میزان از ترقی، در طول ۴۳ سال اخیر، بسیار قابل توجه و کم نظیر به نظر می‌رسد و رشد ۱.۳ برابری را نشان می‌دهد.

از این میزان، احداث راه و بزرگراه به طول ۴۷۰ کیلومتر سهم دولت سیزدهم طی یکسال فعالیت است.

افزایش راه‌های روستایی به طول ۱۱۴هزار کیلومتر

طی مدت زمان ۴۳ ساله، محورهای روستایی و طول راه‌های روستایی آسفالت شده از سه هزار کیلومتر به ۱۱۴هزار کیلومتر رسیده است و بیانگر ۳۸ برابر رشد است.

میزان این پیشرفت و رونق در حوزه‌های روستایی به قدری مشهود است که امروز بسیاری از روستا‌های کشور، از منظر امکانات و محورهای مواصلاتی فاصله چندانی با مناطق شهری ندارند.

عملکرد پنج ماهه از زمان استقرار دولت سیزدهم در حوزه ساخت و توسعه روستایی اما نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی در این بازه زمانی ساخت ۷۳۵ کیلومتر را به خود اختصاص داده است که این میزان حکایت از تلاش مضاعف وزارتخانه مذکور در راستای توسعه و بهبود وضعیت راه‌های روستایی دارد.

احداث ۸۸۴ مجتمع خدمات رفاهی طی ۴۳ سال

این موفقیت‌ها در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زمانی ملموس‌تر خواهد شد که پیش از انقلاب هیچ مجتمع خدماتی رفاهی احداث نشده بود و ساخت این مجتمع‌ها از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و اکنون وجود ۸۸۴ مجتمع نمایانگر تلاش فزاینده نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است. 

با ارزیابی آمار و ارقام موجود در این گزارش‌ می‌توان به این واقعیت مهم پی برد که راه‌های مذکور در بخش‌های گوناگون اعم از درون شهری، برون شهری، روستایی و مجتمع‌های رفاهی با رشد و توسعه بسیاری همراه شده‌اند و این روند همچنان در حال استمرار است.