شناسهٔ خبر: 105519 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی برای دو سامانه؛

بارش برف و باران از امروز در برخی استان‌های کشور/لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد

بارش برف و باران در جاده هراز سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از بارش برف و باران و لغزندگی سطح جاده‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد نسبت به دو سامانه تشدید فعالیت سامانه بارشی و تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری هشدار داد.

بر اساس این اطلاعیه زمان شروع فعالیت سامانه بارشی از روز یک‌شنبه اول اسفندماه تا روز دوشنبه دوم اسفندماه خواهد بود.

سازمان هواشناسی نوع مخاطره این سامانه را بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف، مه، کاهش دما، در مناطق مستعد احتمال تگرگ و در نواحی گرمسیر رعدوبرق اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه منطقه اثر سامانه برای روز یکشنبه، کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، جنوب آذربایجان غربی، ایلام و ارتفاعات استانهای قزوین، گیلان و تهران و برای روز دوشنبه خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان خواهد بود.

سازمان هواشناسی اثر مخاطره را لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، احتمال سقوط سنگ، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، تاخیر و احتمال لغو پرواز دانست.

اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جهت برف‌روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی از سوی سازمان هواشناسی توصیه شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه دوم تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری است که از روز دوشنبه دوم اسفند ماه آغاز شده و تا اوایل وقت سه‌شنبه سوم اسفند ادامه دارد.

سازمان هواشناسی نوع مخاطره را وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا اعلام کرد.

منطقه اثر سامانه نیز تهران، قم، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق کرمان، شرق یزد و سمنان خواهد بود.

اثر مخاطره در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اعلام شده است.

مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

انتهای پیام/