شناسهٔ خبر: 105635 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

بارش برف و باران در کشور از روز جمعه/وزش باد شدید توام با گردوخاک در مناطق بیابانی

باد شدید سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه، از بارش برف و باران در برخی مناطق کشور و وزش باد در مناطق بیابانی توام با گردوخاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای، نفوذ سامانه بارشی از روز جمعه ششم اسفند تا روز یکشنبه هشتم اسفندماه به کشور را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه، نوع مخاطره سامانه مورد اشاره، بارش برف، باران، کاهش دما،احتمال وقوع تگرگ، مه آلودگی، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی گرمسیر با رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر سامانه در روز جمعه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب اصفهان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران خواهد بود.

همچنین این سامانه در روز شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، خوزستان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

برای روز یک‌شنبه نیز استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان درگیر این سامانه خواهند بود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، اثر مخاطره نیز اختلال در تردد، مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب گرفتگی محدود معابر شهری پیش‌بینی شده است.

اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم بویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی از توصیه‌های این سازمان است.

سازمان هواشناسی  سامانه دوم را تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری اعلام کرد که از روز جمعه ششم اسفندماه آغاز و روز یکشنبه هشتم اسفند پایان می‌یابد.

بر اساس این اطلاعیه، نوع مخاطره سامانه دوم وزش باد نسبتا شدید در مناطق بیابانی توام با گردوخاک پیش‌بینی شده است.

این سامانه روز جمعه در ایلام، خوزستان، اصفهان و روز شنبه در کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، سمنان، یزد، جنوب اصفهان، شمال فارس و کرمان، نوار شرقی استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواهد بود.

تهران، قم، البرز، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و گلستان نیز روز یکشنبه درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه در نواحی مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توصیه کرده است.