شناسهٔ خبر: 105682 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت اعلام کرد؛

پروژه خواف-هرات احیاگر جاده ابریشم ریلی/ انجام مذاکره با افغانستان برای تکمیل پروژه

افتتاح راه آهن خواف-هرات معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت با بیان اینکه توسعه ارتباط ریلی با کشورهای همسایه، اولویت وزارت راه و شهرسازی است، گفت: با توجه به قرار گیری راه آهن خواف-هرات در مسیر کریدور شرق به غرب، این خط آهن می‌تواند احیاگر جاده ابریشم ریلی باشد و شرق را به غرب متصل کند.

عباس خطیبی عضو هیات مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن،‌ بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اهمیت پروژه راه آهن خواف-هرات و تاثیر آن در ترانزیت بین‌المللی اظهار کرد: راه آهن خواف-هرات در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه آهن خواف-هرات به نوعی احیاگر جاده ابریشم ریلی است، افزود: این پروژه می‌تواند شرق را به غرب متصل و در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا ‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت گفت: راه آهن خواف–هرات طرفیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و حدود ۶ میلیون تن کالا را در سال دارد.

به گفته خطیبی،‌ بهره برداری از راه آهن خواف - هرات در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا می‌کند و حمل و نقل ریلی در این مرز، سرعت ترانزیت و صادرات را افزایش و هزینه‌های مترتب بر آن را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول، هزینه ساخت خط ریلی خواف-هرات را ۴ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مبدا و مقصد این راه آهن دو قطب اقتصادی در ایران و افغانستان است و از طریق این خط ریلی امکان ارتباط بین کشور افغانستان با بنادر جنوبی ایران برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از این راه آهن از افغانستان و از ایران عبور می‌کند، موجب اتصال چین به سمت ترکیه و اروپا از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران می‌شود.

خطیبی افزود: راه آهن هرات هم بخشی از این کریدور است و اگر در ادامه آن از هرات به مزار شریف متصل شود،‌کریدور می تواند به صورت صددرصدی شکل بگیرد چرا که از مزار شریف به حیرتان (مرز بین افغانستان و ازبکستان) اتصال ریلی برقرار است و حلقه مفقوده این محدوده هرات-مزار شریف است.

عضو هیات مدیره شرکت ساخت تاکید کرد: اگر طرف‌های افغانستانی به تکمیل و تداوم این خط ریلی اقدام کنند، قطعا تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل رخ خواهد داد.

به گفته خطیبی، پیشنهاداتی هم با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری از طرف ایران به افغانستانی‌ها ارائه شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت درباره میزان پیشرفت این طرح تاکنون گفت: پروژه خواف-هرات سال‌ها قبل در راستای کمک به بازسازی افغانستان تعریف شد و روند احداث پر فراز و نشیبی هم داشت اما سال گذشته عملیات ریل‌گذاری قطعه اول و دوم این پروژه به طول ۷۷ کیلومتر که در خاک ایران بود،‌ انجام شده است.

خطیبی ادامه داد: عملیات مربوط به ایستگاه «شمتیغ» نیز ساختمان بزرگی ساخته شده که تمام امور مربوط به گذرنامه، گمرک و مرزبانی می‌تواند در آن انجام شود، برای بخش مسافری باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و افغانستان در بخش فروش بلیت و جابه‌جایی مسافر انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در قطعه سوم با طول ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان نیز عملیات روسازی، ریل‌گذاری و تکمیل سیستم‌های ارتباطی تکمیل شده و ایستگاه روزنک افغانستان، آذرماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت توضیح داد: پس از آن کشور افغانستان قطعه ۴ را به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول را آغاز کردند.

خطیبی تاکید کرد: با توجه به تحولات سیاسی افغانستان و تغییر دولت در این کشور، روند ساخت و تکمیل پروژه مدتی متوقف شد اما اخیرا مسئولان ایرانی مذاکراتی با افغانستان در این خصوص انجام داده اند و هر دو طرف در صدد احداث این خط آهن به سمت هرات و بهره‌برداری از آن هستند.

بنا بر اظهارات معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت، مسئولان کشورمان در خصوص تسریع بهره‌برداری از این ریل و ادامه آن با همکاری ایران مذاکراتی با دولتمردان افغانستانی انجام دادند.

گفتنی است، تجارت ایران با افغانستان رو به رشد است،‌ تا جایی که جایگزین بزرگترین شریک تجاری افغانستان یعنی پاکستان شده است.

از آنجایی که توسعه روابط حمل و نقلی با همسایگان همواره از سوی وزیر راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته، بهبود اتصالات زمینی از جمله راه آهن خواف – هرات، این تجارت را بیشتر تقویت خواهد کرد.

راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.

این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور خط آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشورهای چین ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران را پیش بینی می کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشورهای یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

تجارت بین هرات و خواف می تواند هرات را به یک هاب تجاری تبدیل کند و در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور، هرات، دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد.