شناسهٔ خبر: 105724 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد؛

آزمون‌های نظام‌مهندسی فرصتی برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: جنبه عمومی حرفه مهندسی به حقوق آحاد جامعه مرتبط است و رعایت حقوق مردم توسط مهندسان در طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها برای وزارت راه و شهرسازی بسیار حائز اهمیت است.

 حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک روز مهندس به تمامی مهندسان به ویژه پذیرفته‌‌شدگان آزمون ۱۴۰۰ در تمامی رشته-صلاحیت‌ها بر ارتقای ایمنی ساختمان‌ها با رعایت کامل مقررات ملی و کنترل ساختمان، تاکید کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه اخیرا آزمون مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی در تمامی رشته‌های موضوع قانون برگزار و نتایج آن به اطلاع کلیه شرکت‌کنندگان رسید، گفت: در این آزمون نیز همانند تمامی آزمون‌ها، تعداد قابل توجهی از داوطلبان با تلاش و ممارست توانستند امتیاز لازم را برای ارایه خدمات مهندسی کسب کنند.

وی گفت: این گروه از مهندسان افراد برگزیده جامعه مهندسی هستند که موفق به اخذ صلاحیت حرفه‌ای شده‌اند و امیدواریم در انجام وظایف حرفه‌ای آتی خود نیز موفق باشند و بتوانند با به کار بستن اصول اخلاق مهندسی، سرآمدی خود را بیش از پیش به اثبات برسانند و به جامعه خدمت‌رسانی کنند.

مانی‌فر تصریح کرد: قطعاً ارتقای ایمنی ساختمان‌های کشور یکی از مهمترین وظایف مهندسان به شمار می‌رود و پذیرفته‌شدگان باید در عمل به این وظیفه، متعهد باشند.

وی یادآور شد: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از اصول و قواعد فنی است که به منظور حصول اطمینان از بسیاری موارد از جمله ایمنی، صرفه اقتصادی و بهداشت، عملیاتی می‌‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا مهندسان با به‌کارگیری کامل این مقررات نه تنها حصول اطمینان از ایمنی ساختمان‌ها را به عموم جامعه ایرانی هدیه کنند بلکه بتوانند دانش و توان فنی و مهندسی خود را در عرصه بین‌المللی نیز به منصه ظهور برسانند.

مانی‌فر اضافه کرد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در تمامی سال‌های برگزاری این آزمون‌ها در تامین شرایط استاندارد کامل همت گماشته است. بطوری‌که در اغلب رشته‌ها بسیاری از پذیرفته‌شدگان توانسته‌اند به درصد بالایی از سوالات پاسخ صحیح بدهند و امتیاز لازم را کسب کنند و این بدان مفهوم است که سطح عمومی سوالات طراحی شده در توان جامعه مهندسی کشور بوده است. بنابراین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها می‌توانند با کمی ممارست بیشتر در این آزمون‌ها موفق شوند.

وی توضیح داد: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در طول سال‌های برگزاری آزمون ورود به حرفه تلاش کرده تا از طریق طراحی سوالات متناسب، زمینه‌ حضور بهترین دانش آموختگان مهندسی را برای حرفه مهندسی فراهم کند.

 وی با اشاره به اینکه حرفه مهندسی از دو جنبه فردی و اجتماعی حائز اهمیت است، گفت: جنبه عمومی حرفه مهندسی به حقوق آحاد جامعه مرتبط است و مهندسان موظف هستند تا در طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها به نحوی عمل کنند تا حقوق مردم در آن رعایت شود و این جنبه برای وزارت راه و شهرسازی بسیار حائز اهمیت است.

مانی‌فر ضمن تاکید بر هرچه تخصصی‌تر شدن خدمات مهندسی افزود: تلاش می‌شود آزمون آتی با کمترین تغییرات در منابع آزمون پیشین و با تعریف صلاحیت‌های جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۱ برگزار شود که زمان دقیق آن پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.

یادآور می‌شود این آزمون‌ها رقابتی نیست و حتی تمامی شرکت‌کنندگان هم می‌توانند در تمامی صلاحیت‌ها با کسب امتیاز لازم جزو پذیرفته شدگان باشند.