شناسهٔ خبر: 105746 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان:

تمامی پروژه‌های مسکن حمایتی توسط بخش خصوصی احداث می‌شود/اجرای حدود ۷۰ هزار پروژه مشارکتی در سراسر کشور

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، دولت مجری نیست و تمامی واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود از اجرای حدود ۷۰ هزار پروژه مشارکت در سرمایه‌گذاری در سراسر کشور خبر داد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص مشارکت شرکت‌های داخلی و همچنین بین‌المللی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نکاتی را ارائه کرد.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش سرمایه‌گذاری و ساخت خواهد بود گفت: در بخش مشارکت در سرمایه‌گذاری، برخی از اراضی دولت که قیمت بالاتری دارند و نمی‌شود در طرح‌های حمایتی مورد استفاده قرار بگیرد، روی آن زمین‌ها، ارزش افزوده ایجاد خواهد شد و منابع حاصل از آن به صندوق ملی مسکن می‌آید تا به مسکن حمایتی کمک شود. حدود ۷۰ هزار واحد پروژه‌های مشارکتی در سراسر کشور با کارفرمایی شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران، مراحل آن در حال انجام است.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دولت خودش هیچ واحد مسکونی را نمی‌سازد بلکه تمامی پروژه‌های مسکن حمایتی توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و دولت مجری نیست، توضیح داد: در بخش مشارکت در ساخت که تمامی واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود نیز در یک بخش واحدهایی هستند که مردم برای خود اقدام به ساخت می‌کنند که عموما شامل پروژه‌های کوچک و در شهرهای کوچک است و در صورت نیاز پلاک به مردم واگذار می‌شود و مردم برای خود اقدام به ساخت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای بالاتر از ۵ واحد نیز عموما احداث واحدها به سازندگان حرفه‌ای و ذیصلاح واگذار می‌شود و سازندگان برای گروه‌های ساخت و کسانی که به آنها زمین واگذار شده اقدام به ساخت و ساز می‌کنند. مشارکت سازندگان حرفه‌ای برای پروژه‌های بالاتر از ۵ واحد است که به شکل انبوه‌ساز، پیمانکار و یا تعاونی‌های واجدشرایط وارد می‌شوند و در ساخت و ساز مشارکت و اقدام به اجرا می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که با بخش خصوصی بین‌المللی انجام شده صرفا برای انتقال تکنولوژی است، اعلام کرد: قرار نیست هیچ پروژه‌ای در کشور توسط هیچ شرکت خارجی به مفهوم آنکه استفاده از نیروی کار خارجی باشد، انجام بشود. زیرا هم‌اکنون نیروهای کار کافی، امکان اجرا و امکان مدیریت همه در کشور وجود دارد. صرفا بحثی که مطرح است در راستای بهره‌مندی از توان تکنولوژیک است تا بدین نحو صنعت ساختمان کشور را ارتقا بدهیم.