شناسهٔ خبر: 105754 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

فعالیت‌های شاخص حوزه راهداری در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد؛

روایت پیشرفت|تامین امنیت شهروندان با شناسایی و رفع ۸۵۸ نقطه حادثه‌خیز/ خرید ۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری طی یکسال

نگهداری راه‌ها گزارش فعالیت‌های شاخص حوزه راهداری در سال ۱۴۰۰، در دستور کار قرار دادن تامین امنیت شهروندان با شناسایی و رفع ۸۵۸ نقطه پر حادثه، خرید ۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری و تعمیر ۳۳۰۰ دستگاه پل و ابنیه فنی توسط سازمان راهداری را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، راه‌ها جزو سرمایه‌های عمده و مهم‌ترین دارایی‌های هر کشور محسوب می‌شوند و توسعه و افزایش امکانات مسیرهای جاده‌ای نقش به‌سزایی را در توسعه و رشد اقتصادی ایفا می‌کند و منافع اجتماعی مهمی را با خود به همراه دارد. از این رو اهمیت حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی سال‌های گذشته بسیار ملموس است، چراکه علاوه بر ارائه خدمات رفاهی به مردم، رونق اقتصاد و تولید را نیز در پی دارد.

در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گزارشی مبنی بر فعالیت‌های شاخص حوزه راهداری در سال ۱۴۰۰ در طول راه‌های کشور، اعلام کرد که طی مدت زمان یکساله فعالیت خود در سال جاری، نگهداری و بهسازی رویه به طول هشت هزار و ۳۰۰ کیلومتر از طول راه‌های اصلی و شریانی کشور را با هدف بهبود سطح سرویس و افزایش ایمنی کاربران راه‌ها در دستور کار قرار داده است.

اقدام برای رفع ۶۰۲ نقطه پرحادثه

یکی دیگر از مسائلی که در حوزه راهداری نیازمند توجه ویژه بوده، کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادفات است؛ از این رو این سازمان طی یکساله اخیر رفع ۲۵۶ نقطه پر حادثه و اقدام برای رفع ۶۰۲ نقطه دیگر با ماهیت پرحادثه بودن را در دستور کار خود قرار داد تا امنیت شهروندان تامین و به نوعی تضمین شود.

از آنجایی که هر روزه به سبب افزایش ترددها، حجم ترافیک و شرایط جوی، از پویایی زیرساخت‌های جاده‌ای کاسته می‌شود و احتمال بروز اخلال در سفرها افزایش می‌یابد، سازمان راهداری در سال ۱۴۰۰ اقدام به تعمیر و نگهداری سه هزار و ۳۰۰ دستگاه پل و ابنیه فنی کرد که تاکنون منجر به اتمام یکهزار و ۵۰۰ دستگاه پل شده است.

خرید ۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری طی یکسال

در حالی که سن تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری رو به افزایش است، این سازمان به منظور حفظ منافع ناشی از رفاه اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی ۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری شامل بیل مکانیکی، گریدر و لودر را خریداری کرد.

از آنجایی که یکی از وظایف ذاتی و اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نگهداری راه‌های موجود است، بازسازی اساسی، تعمیر و راه‌اندازی ۷۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

تکمیل و بهسازی ۱۵۰ باب راهدارخانه

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خرید تجهیزات مکانیزه و جدید را برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف راه و ترابری امری حیاتی می‌داند، از این رو در راستای تکمیل و بهسازی ۱۵۰ باب راهدارخانه، آشیانه ماشین آلات و انبار شن و نمک گام برداشت و این امر را به مرحله اجرا رساند.