شناسهٔ خبر: 10582 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه تشريح كرد:

دلایل ساخت‌وسازهای غيرمجاز در اطراف رودخانه‌ها / ماجرای تخريب ۶ هکتار زمین كشاورزي در لواسان

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی معتقد است: عقل حکم می‌کند که حریم ساخت‌وساز در اطراف رودخانه رعایت شود، اما وقتی رعایت نشود باید منتظر اتفاقاتی نظیر ریزش ساختمان در حوادث بود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي پیروز حناچی، با اشاره به ساخت‌وسازهای غیر مجاز در شهرها و حاشیه رودخانه‌ها و اینکه در سیل اخیر یکی از دلایل اصلی ریزش این ساختمان‌ها در حریم رودخانه ذکر شده‌ است، افزود: مسیل‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها بی‌دلیل به وجود نیامده‌اند. ممکن است ۱۰۰ سال اتفافی نیفتاده باشد اما در صدمین سال سیلی رخ دهد که اساساً همه چیز را تخریب کند، از این رو باید ساخت‌و‌سازها در حریم‌های مشخص‌شده صورت گیرند تا حوادثی از قبیل درگیری مردم با حوادث طبیعی کمتر رخ دهد.

وی با اشاره به سیل اخیر در مناطقی از کشور که منجر به ریزش برخی ساختمان‌ها در اطراف رودخانه‌ها شد، اظهار کرد: به طور کلی در قوانین مدنی کشور عنوانی به نام حریم وجود دارد. حریم با هدف کمال انتفاع از مکانی که برای آن در نظر گرفته شده است، تعریف می‌شود. حریم‌هایی همچون حریم دکل برق فشار قوی، حریم جاده، حریم روستا، حریم چاه آب و غیره که برای کمال انتفاع از موضوع تعیین شده است. پس اگر به هر دلیلی حریم انتخاب شود و به این حریم تجاوز شود، در حقیقت کمال انتفاع از آن موضوع خدشه‌دار شده است.

حناچی گفت: از این رو وقتی این حوادث وجود دارد، عقل حکم می‌کند که حریم ساخت‌وساز در اطراف رودخانه رعایت شود و مواقعی که این حریم‌ها رعایت نشود می‌تواند چنین مشکلاتی را به وجود آورد. به طور مثال در شهری همچون تهران که شهری زلزله‌خیز و گسل‌هایش هم شناخته‌شده است نباید روی گسل ساخت‌وساز شود و اگر ساخت‌وساز در حریم گسل صورت گیرد،‌ عقل نیز حکم می‌کند که بپذیریم چه عواقبی در پی دارد.

وی افزود: حالا این بار در کن -سولقان سیل آمده و ممکن است بار دیگر در دربندسر و فشم این اتفاق رخ دهد. بنابراین باید پیش از ایجاد حادثه ساخت و ساز روی اصول و در حریم آن منطقه صورت گیرد.

حناچی در پاسخ به اینکه دلیل اصلی این ریزش‌ها چیست؟ تصریح کرد: برخی از ساخت‌وسازها در مناطق سیل‌زده،‌ تخلف کرده‌اند. به دلیل اینکه هزینه تخلف از مسیر قانونی و تخریب آن سازه کمتر است، بیشتر اتفاق می‌افتد و در حال حاضر تلاش زیادی می‌شود تا از افزایش این موضوع جلوگیری شود. بالاخره وقتی دستگاه حاکمیت اولین وظیفه‌اش رعایت همین موارد است، اگر شهر و غیر شهر و حریم و غیرحریم تفاوت نکند پس ساخت‌وساز باید در همه جا انجام شود، اما این حریم‌ها مشخص شده است، یعنی یکی از وظایف حاکمیت این است که این موارد را بررسی و رسیدگی کند که البته ممکن است در کوتاه‌مدت مردم به آن توجه نکنند اما در بلندمدت برای صیانت از سلامت مردم و فراهم کردن آسایش آنها اثر دارد.

به گفته وی ،‌ممکن است در اطراف کلانشهرها و شهرهای بزرگ دهیاری‌ها، روستاها، شوراهای روستایی و بخش‌های مدیریتی خرد این مصلحت را به خوبی انجام ندهند و باعث ایجاد مشکلاتی شوند که عمده تخلفات در این بخش انجام می‌شود، اما نمی‌توان گفت همه تخلفات مربوط به این بخش‌هاست، چرا که در همه بخش‌ها تخلف رخ می‌دهد اما ممکن است به دلیل نظارت کمتر بر این بخش‌ها و به دلیل اینکه این بخش‌ها مدیریت خردتر هستند و افراد با اعداد و ارقام کمتری راضی می‌شوند حجم این تخلفات بیشتر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌تر نیز بر جلوگیری از ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز تاکید کرده بود، افزود:در برخی موارد ، فعالیت آن بخشی که به شکل قانونی یا شاید بهتر باشد بگوییم به صورت غلط این ساخت و سازهای غیرمجاز را انجام می‌داد جلوگیری شده است. به طور مثال از مجوزها و تصمیماتی که در کمیسیون‌های ماده۵ به اشتباه گرفته می‌شد، جلوگیری شده است.

وی گفت: اما باید گفت بخش جلوگیری مستقیم از تخلفات بر عهده وزارتخانه نیست. در حقیقت در محدوده قانونی و جایی که پروانه صادر می‌شود مربوط به کمیسیون‌های ماده۱۰۰ است که در همه کشور وجود دارند و در تخلفات مربوط به حریم هم کمیسیون ماده۹۹ است که زیر نظر استانداری‌ها فعالیت می‌کند. به طور مثال کن و سولقان در حریم تهران است و استانداری تهران باید تخلفات واقع در حریم تهران را رصد کند و تا جایی که اطلاع دارم در دوره جدید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده شده است.

حناچی در پاسخ به اینکه در حادثه اخیر ریزش ساختمان ها بر اثر سیل در سوادکود چه کسی مقصر است؟ اظهارکرد: به نظر من همه مقصرند. ممکن است در حریم‌های مشخص‌شده طرح جامع دیده نشده باشد که بعید به نظر می‌رسد، حتی ممکن است طرحی تهیه شده باشد اما رعایت نشده باشد، همچنین در برخی موارد ممکن است هم طرح وجود داشته و هم تهیه شده باشد اما در اجرا تخلف صورت گرفته باشد یا هزاران مشکل دیگر، همگی به صورت یک زنجیر متصل‌اند و هر یک به اندازه‌ای متخلف محسوب می‌شوند. البته باید علاوه بر این حادثه به صورت جداگانه بررسی شود، چرا که این ساخت‌وسازها یک پروسه است و باید از ابتدا تا انتها مدام در معرض کنترل باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان تخلفات ساخت و ساز در تهران هم دست کمی از شهرهای شمالی کشور ندارد،‌به اقتصادنیوز گفت : به طور مثال چندی پیش اعلام شد که در منطقه‌ای از لواسان حدود شش هکتار از زمین‌های کشاورزی از بین رفته‎است و حال در این منطقه با متخلفان برخورد می‌شود و وزارت راه وشهرسازی به دنبال قلع و قمع این واحدهای مسکونی است تا در برنامه‌ای همه ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه قلع و قمع ‌شوند.

منبع: اقتصادنیوز

نظر شما