شناسهٔ خبر: 10585 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

علی‌قارداشی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

فهرست ایستگاه‌های راه‌آهن ثبت ملی‌شده / جزئیات مستندسازی و طرح مرمت ایستگاه‌های راه‌آهن

ايستگاه قديمي راه‌آهن تبريز مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی اسامی ایستگاه‌های راه‌آهن مسافری را که به ثبت ملی رسیده‌اند، اعلام کرد.

وحید علی‌قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و تاسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام اسامی ایستگاه‌های راه‌آهن که به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن تهران در شهرستان تهران به شماره ثبت ۳۶۳۹ در تاریخ ۷۹/۱۲/۱۵، شمالغرب در شهرستان قزوین به شماره ثبت ۱۲۹۰۱ در تاریخ ۸۴/۵/۱۹، شمال در منطقه سوادکوه با سه بنا و تحت عناوین بنای ایستگاه را‌ه‌آهن دو گل به شماره ثبت ۱۴۱۳۷، بنای ایستگاه راه‌آهن سوادکوه به شماره ثبت ۱۴۱۳۰ و بنای ایستگاه راه‌آهن گدوک به شماره ثبت ۱۴۱۳۲ در تاریخ ۸۴/۱۱/۹ به ثبت رسیده‌اند و همگی مربوط به دوران پهلوی اول هستند جزو آثاری هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

مدیرکل دفتر مهندسی و تاسیسات زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه ایستگاه‌های راه‌آهن ثبت ملی شده را این چنین اعلام کرد: همچنین ایستگاه‌های راه‌آهن جنوب‌شرق در شهرستان زاهدان تحت عنوان ایستگاه راه‌آهن میرجاوه به شماره ثبت ۱۶۴۳۷ در تاریخ ۸۵/۸/۲۷ مربوط به دوره قاجاریه و در نهایت راه‌آهن شمال در شهرستان گلوگاه تحت عنوان ایستگاه راه‌آهن تیرتاش به شماره ثبت ۱۷۷۹۸ در تاریخ ۸۴/۱۲/۱۴ و مربوط به پهلوی اول از دیگر ایستگاه‌های راه‌آهنی هستند که نامشان در اسامی آثار ثبت ملی قرار دارد.

علی‌قارداشی ادامه داد: ایستگاه‌های نامبرده‌شده مشمول آثار استانی و آثار در حال ثبت نیستند، بلکه با شماره ثبت، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسیده‌اند و جزو اموال عمومی به شمار می‌روند.

به گفته علی‌قارداشی، استعلام فهرست دقیق‌تر ایستگاه‌های راه‌آهن از طریق این شرکت با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه دارد و کارشناسان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال تکمیل تمامی نواحی راه‌آهن در سراسر کشور هستند.

وی در پایان تاکید کرد: مستندسازی و طرح مرمت ایستگاه‌های مربوطه در فرآیند انتخاب مشاور است که به زودی مستندسازی و اجرایی‌شدن طرح مرمت ایستگاه‌های راه‌آهن با انتخاب مشاور شروع می‌شود. /

نظر شما