شناسهٔ خبر: 105946 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

فعالیت گسل سبزواران علت زلزله ۴.۶ کهنوج کرمان/۳ شهر و ۲۵۵ آبادی تحت تاثیر زلزله قرار گرفت

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فعالیت گسل سبزواران را علت زلزله ۴.۶ کهنوج در استان کرمان برشمرد و گفت: پس‌لرزه‌ای برای زلزله ثبت نشده است.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان بخشی از جزئیات زلزله امروز ۱۱ اسفندماه که با بزرگی ۴.۶ ساعت ۶:۳۶ در عمق ۱۵ کیلومتری و به فاصله ۲۰ کیلومتری کهنوج، ۲۱ کیلومتری بلوک، ۳۱ کیلومتری رودبار استان کرمان و فاصله ۱۰۲۹ کیلومتری تهران رخ داد، پرداخت.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۳ شهر با جمعیتی معادل ۷۲ هزار و ۶۷۵ نفر و ۲۵۵ آبادی با جمعیت حدود ۱۰۸ هزار و ۲۴۵ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه برای زلزله ۴.۶ کهنوج تاکنون خسارتی برآورد نشده است، توضیح داد: تعداد کل مراکز جمعیتی شهری و روستایی واقع در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری)، ۳۵۶ هزار و ۸۷۹ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۷۸ هزار و ۶۶۸ واحد است که از این میزان واحد مسکونی تعداد ۴۳ هزار و ۴۲۶ واحد فاقد اسکلت است.

وی گسل مسبب زلزله ۴.۶ کهنوج را فعالیت و جنبایی گسل سبزواران برشمرد و اعلام کرد: برای این زمین‌لرزه تاکنون پس‌لرزه‌ای گزارش نشده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص لرزه‌خیزی محدوده رو مرکز زلزله توضیح داد: بررسی‌ها در خصوص لرزه‌خیزی منطقه در ۱۶ سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد ۲۰۰۱ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر  در گستره اطراف رومرکز زلزله ثبت شده است که از این تعداد ۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۴۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ ثبت شده است.

وی بر ضرورت آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم و همچنین ارتقای کیفی ساخت‌وساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستایی تاکید کرد.

گفتنی است، رومرکز زلزله نقطه‌ای روی سطح زمین است که مستقیماً بالای کانون زمین لرزه عمقی، جایی که گسل آغاز به گسیختگی می‌کند ، قرار دارد. رومرکز در بیشتر مواقع دربرگیرنده بیشترین آسیب می‌شود. در زمین‌لرزه‌های بزرگ، طول گسیختگی گسل بسیار زیاد است و مناطق تخریب ممکن است در سراسر مرز گسیختگی گسترش یابد.