شناسهٔ خبر: 10599 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره‌برداری و سير و حركت راه آهن خبر داد:

مجوز ورود واگن‌های ايرانی به تركمنستان صادر شد

شرکت راه آهن معاون بهره برداری و سير و حركت شرکت راه آهن از اخذ مجوز برای سير واگن‌های ايرانی در شبكه ريلی تركمنستان پس از ۱۹ سال از افتتاح خط ريلی ايران- تركمنستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، حسین عاشوری معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه آهن پس از ديدار با معاون وزير راه آهن تركمنستان در جلسه مرزي ايستگاه سرخس با اعلام اين خبر گفت: از ابتداي افتتاح ايستگاه سرخس در ارديبهشت ۱۳۷۵ تاكنون تنها واگنهاي كشورهاي آسياي ميانه و واگن هاي كشور تركمنستان اجازه تردد در اين مسير را داشته اند و با امضاي اين پروتكل مرزي با تامين بوژي عريض توسط شركت هاي حمل و نقلي ايراني از اين پس واگن هاي ايراني نيز امكان سير در شبكه ريلي تركمنستان را خواهند داشت.

وي افزود: راه آهن ايران از سال‌ها پيش به دنبال اخذ مجوز تردد واگن هاي ايراني در منطقه آسياي ميانه و كشورهاي CIS بود كه به دليل تفاوت عرض خط و متفاوت بودن استاندارد هاي ريلي ايران با كشورهاي بلوك شرق اين مجوز تاكنون داده نشده بود و اخذ مجوز تردد واگن هاي ايراني به كشور تركمنستان اولين گام در اين زمينه است.

معاون بهره برداري و سير و حركت تصريح كرد: اخذ مجوز تردد واگن هاي ايراني در سطح تمامي كشورهاي مذكور در دستور كار اجلاس روساي راه آهن هاي كشورهاي مشترك المنافع است كه اميدواريم در آبان ماه امسال به تصويب اجلاس مذكور برسد.

وي افزود: به طور متوسط سالانه ۷۰ هزار واگن كشورهاي CIS با انواع كالاهاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي در ايستگاه سرخس جابجا مي شود و قطار برنامه اي سرخس– بندرعباس نيز از تير ماه امسال مسير ۱۶۲۰كيلومتري سرخس تا بندر عباس را در ۵۴ ساعت در مي كند.

معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه آهن، ايستگاه سرخس را به دليل واقع شدن در كريدور هاي شمال – جنوب (كريدور سرخس– بندرعباس و سرخس- بندر امام) و شرق – غرب (كريدورسرخس– رازي و سرخس– جلفا) از ايستگاه هاي استراتژيك راه آهن شمرد و گفت: راه اندازي قطارهاي برنامه‌اي و برقراري ارتباط حمل و نقل ترانزيتي بين كشورهاي روسيه، اروپاي مركزي، شمالي، آسياي ميانه و قفقاز از يك سو و جنوب و جنوب‌شرقي آسيا، خاورر دور، اقيانوسيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس از سوي ديگر از برنامه هاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران است./

برچسب‌ها:

نظر شما