شناسهٔ خبر: 106004 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

شهردار تهران اعلام کرد:

قرارگاه نوسازی مسکن در شهرداری تهران راه‌اندازی شد/ ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی جدید در تهران با هدف باز آفرینی بافت فرسوده

امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تا با ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی جدید در تهران با هدف باز آفرینی بافت فرسوده شهری؛ مشکل فرسودگی در پایتخت رفع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه، آیین مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) و شهرداری تهران با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد.

 زاکانی در این مراسم با بیان این‌ که در شهر تهران با دو معضل بافت فرسوده و افزایش قیمت مسکن روبرو هستیم، گفت: در تهران ۱۲ هزارهکتار بافت ناپایدار و  ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و گسل‌های زلزله‌خیز اطراف تهران مانند گسل مشا، شمال غرب و شهر ری تهدید کالبدی برای شهر است بنابراین ضرورت دارد هر چه زودتر نوسازی این بافت‌ها تعیین تکلیف شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید این محدوده های پر خطر تعیین تکلیف شود، بیان کرد: وجود این معضلات در تهران برنامه ریزی و رفع موانع سر راه احیای بافت فرسوده را در مقابل مدیریت شهری قرار داده تا ضمن پیگیری جدی به گونه ای عمل شود تا ضمن دگرگونی چهره شهر، با ایجاد سرانه های هفتگانه خدماتی امکان زیست بهتری را در محدوده بافت های فرسوده و ناپایدار ایجاد کنیم.

زاکانی با اشاره به افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن یادآور شد: قیمت هر متر مسکن در تهران به اندازه ای افزایش داشته که از استطاعت مردم بالاتر رفته و فشار مضاعفی را به سبد خانوار مردم تهران تحمیل می کند.

وی افزود: برای تغییر این معادله و حرکت در یک مسیر جدید، قانون تولید مسکن و ورود دولت به موضوع ساخت جهادی مسکن می تواند فرصت مغتنمی را در این حوزه ایجاد کند.

زاکانی با بیان اینکه قرارگاه نوسازی مسکن در شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، اظهارکرد: با تشکیل این قرارگاه به دنبال گره‌گشایی در ساخت مسکن با ایجاد تسهیلات و  تسریع در صدور پروانه ساخت هستیم .

وی افزود: این تسهیلات با رویکرد احیا و نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده تا گره کور ساخت و ساز و صدور پروانه در تهران باز شود.

شهردار تهران با تاکید براینکه تهران به دلیل شرایط خاص خود نیاز به تولید مسکن بیشتری دارد؛ افزود: امروز شهرداری تهران با امضای این تفاهم نامه تفاهمنامه در مسیر ساخت  ۱۳۰هزار واحد مسکونی مسکونی جدید در تهران با هدف باز آفرینی بافت فرسوده شهری؛ مشکل فرسودگی در پایتخت رفع شود.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر قرارگاه جهادی مسکن در تمامی مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال است.