شناسهٔ خبر: 10602 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

واکنش تشکل‌های غیردولتی به تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری؛

خانه گفتمان شهر ومعماری؛ بهارشهرنشینی نزدیک است/ دلواپس غیبت جامعه‌ شناسانیم/ گفتگو تیغ برخورد رادیکال را کُند می‌کند

امضای تفاهم نامه تفاهم‌نامه تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری در حالی به امضای وزیر راه و شهرسازی و ۱۲ تشکل غیردولتی رسید که قرار است نخستین نشست علمی «ایران‌شهر» ۲۸ مردادماه در محل این خانه برگزار شود. به گفته مسئولان و مدیران ارشد تشکل‌های غیردولتی بهار شهرنشینی با تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری نزدیک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری در حالی به امضای وزیر راه و شهرسازی و ۱۲ تشکل غیردولتی رسید که قرار است نخستین نشست علمی «ایران‌شهر» ۲۸ مردادماه در محل این خانه برگزار شود. به گفته مسئولان و مدیران ارشد تشکل‌های غیردولتی بهار شهرنشینی با تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری نزدیک است.

بنا بر این گزارش، پیش‌تر و در نشستی که به همین‌منظور روز چهارشنبه ۲۱ مردادماه در وزارت راه و شهرسازی انجام شد علاوه بر سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان و پیروز حناچی معاونان وزیر در حوزه مسکن و معماری و شهرسازی، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگان و فعالان عرصه معماری و شهرسازی حاضر شده و به بیان نقطه‌نظرات خود در این زمینه پرداختند. در زیر اظهارات نمایندگان تشکل های غیردولتی را از تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری می‌خوانید:

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری ضمن قدردانی از همراهی وزیر راه و شهرسازی در حمایت از تشکل‌های غیردولتی گفت: ماموریتی از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر راه اندازی فضای گفتمان با موضوع مشترک معماری و شهرسازی به این شرکت محول شد که پیرو آن نیز جمع‌بندی‌هایی که با ۱۲ تشکل غیردولتی و فعالان معماری و شهرسازی صورت گرفت و منتهی به خرید خانه وارطان هوانسیان برای تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری شد.

ترویج فضای گفتمان با تاسیس خانه‌های حرفه‌ای- تخصصی

حمیدرضا ناصرنصیر مدرس استاد دانشگاه و نماینده جامعه مهندسان معمار با قدردانی از اقدامات وزیر راه و شهرسازی در حمایت از تشکل‌های غیردولتی و تخصصی برای فعالیت و حضور در خانه گفتمان شهر و معماری گفت: اقدام وزیر راه و شهرسازی برای خرید خانه وارطان هوانسیان و تبدیل این بنای ارزشمند به مکانی فرهنگی فعالیتی شایسته و ماندگار بود. همچنانکه این اقدام و تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری فرهنگ اعتماد و گفتگو را بین آحاد مختلف جامعه ترویج می‌دهد.

نماینده جامعه مهندسان معمار با اشاره به همکاری‌ها و فعالیت‌های هشت ماهه ۱۲ تشکل غیردولتی با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: ورود ما به خانه «وارطان» تقریبا از ۶ ماه پیش و با مشورت‌های فراوانی همراه شد. به طور جدی در سه ماه گذشته جلسات متعددی برگزار کردیم و بررسی‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف همچون بهره‌وری، مسایل مالی، مرمتی و ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های این خانه صورت پذیرفت که در نهایت جمع‌بندی‌ها به تداوم گفتگو در سطوح مختلف جامعه ختم شد.

ناصرنصیر ادامه داد: گفتمان شهر و معماری در سه سطح گفتگوی بین متخصصان، متخصصان با دولتمردان و در نهایت متخصصان با مردم قابل تقسیم‌بندی است. در این صورت می‌توان به تداوم فضای گفتمان در جامعه امیدوار شد تا بسیاری از مسایل و مشکلات را در حوزه‌های معماری و شهری سامان بخشید.

وی در پایان تاکید کرد: مرمت مجموعه‌های ارزشمند برای خانه گفتمان شهر و معماری در اولویت است. همچنین تشکل‌های غیردولتی که در حال حاضر ماموریت مشترکی با دولت دارند آمادگی خود را برای تکرار این قبیل از اتفاقات برای حفظ و احیای بناهای ارزشمند اعلام می‌کنند.

راهی جز گفتگو وجود ندارد

سیدعلیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اعلام خرسندی از تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری گفت: نیازمند چنین گفتگوهایی در سطح جامعه بودیم و تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری فرصتی را فراهم کرد تا اعضای تشکل‌های غیردولتی در کنار مسئولان دولتی بنشینند و به نتیجه‌ای مشترک درباره شهر و معماری برسند. به عبارتی در دنیای کنونی راهی جز گفتگو وجود ندارد.

سیدمحسن میردامادی نماینده انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز نیز با اظهار خرسندی از تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری برگزاری دوره‌های آموزشی برای عضویت در این خانه را ضروری دانست و گفت: حضور مردم و گفتگویی که بین متخصصان با آحاد جامعه انجام می‌گیرد بسیار مهم است. همچنانکه دانشگاه تهران بدون فضای فیزیکی دانشگاه نمی‌تواند موجودیت خود را ثابت کند گفتگوهای مختلف در حوزه شهر و معماری نیز بدون داشتن خانه بدون نتیجه و ابتر بود.

وی افزود: دامن زدن به گفتگو به غنای مسایل حرفه‌ای کمک می‌کند و فضای جامعه را به سوی دموکراسی می‌برد.

بهار شهرنشینی در راه است

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز درباره تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری گفت: نشانه‌های خوبی دیده می‌شود و به نظر می‌رسد بهار شهرنشینی در ایران نزدیک است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تجربه موفق تاسیس خانه هنرمندان، تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری را الگوبرداری از خانه هنرمندان دانست و افزود: اگر در حوزه شهر و معماری نقایصی هم وجود داشته باشد این نقایص قابل برطرف شدن هستند و امید است تا کارها به لحاظ قانونی در این خانه سرعت بگیرد.

وی در پایان گفت: شکل‌گیری نهادهایی همچون خانه گفتمان شهر و معماری نیازمند حمایت‌های وزارتی است و در حال حاضر که این خانه روزهای ابتدایی خود را سپری می‌کند باید حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جدی دولت را با خود همراه کند.

دلواپس عدم حضور جامعه‌شناسان در مباحث تخصصی هستیم

انوشه منصوری عضو فعال انجمن مفاخر معماری ایران نیز ایجاد فضای گفتگو برای معماران و شهرسازان در یک خانه را در ایران بی‌سابقه دانست و با تاکید بر اهمیت تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری گفت: گفتگو فضای مناسبی را ایجاد می‌کند تا افراد در کنار یکدیگر به ارایه نقطه نظرات برای حل مسایل بپردازند. به همین خاطر نیز باید اختلاف نظرها را کنار گذاشت تا به اتفاق نظر رسید.

عضو فعال انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به تجربه موفق خانه هنرمندان افزود: این دلواپسی در مورد خانه گفتمان شهر و معماری وجود دارد که حضور جامعه‌شناسان را در تحلیل مسایل مختلف جامعه در این خانه نداشته باشیم. اصولا نمی‌توان شهر را بدون جامعه‌شناس، روان‌شناس، جمعیت‌شناس و سایر علوم اداره و مسایل مختلف آن را حل کرد.

منصوری در پایان گفت: وظیفه مسئولان شهری راضی نگه‌داشتن مردم است وگرنه ساختن پل و توسعه زمانیکه شهروند را آزرده خاطر کرده و شهر را به مکانی غیرقابل سکونت تبدیل کند، ارزشمند نخواهد بود.

گفتگو تیغ برخورد رادیکال را کند می‌کند

محمدی نماینده کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزایش کمی خانه‌های تخصصی در ایران گفت: نگاه ما در این طرح و تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری بهره وری از تجربیات جهانی است. در جلساتی که در این راستا برگزار شد تجربیات کشورهای دانمارک، هلند و سایر کشورهای موفق بررسی شود.

نماینده کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت گفت: اصولا گفتگو، تیغ برخورد رادیکال را در مباحث تخصصی کُند می‌کند. اگر فضا با ماهیت گفتگو شکل بگیرد موضوعات پیش می‌روند. /

نظر شما